Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under maj 2010

Av Torbjörn S. Brandhill - 5 maj 2010 19:28


(Extra fakta: I deras liveframträdande sitter Robert Wells vid pianot spelar)

Vitryssland "Butterflies" 3+2


Martin: ”Europas sista diktatur” skickar en amerikansk inspirerad power ballad, och drömmen att vinna och att arrangera hela Eurovisionsschlagerfestivalen får fortsätta vara en dröm för det landet. Får en 2a. 2 poäng (2 points)

 

Torbjörn: Härligt med piano tycker jag. En sådan här låt skulle jag gärna komponera fram på piano. Jag är lite orolig för hur detta kommer låta live men i studioversionen sjunger dem riktigt bra. Låten har en väldigt fin ton och text. Kanske lite smörigt och opersonligt men de får ändå en svag 3a. Låten hade kunnat blivit riktigt bra. 3 poäng (3 points)

 


Av Torbjörn S. Brandhill - 5 maj 2010 19:23


Makedonien "Jas Ja Imam Silata" Gjoko Taneski

 

Martin: Makedonisk rock ihop med hipp hop och låten känns som man har hört så många gånger förr. Tror inte att den går till final. En svag 1a. 1 poäng (1 point)



Torbjörn: Makedoniens låt är inget speciellt, mer ett utfyllnadsnummer. Tyvärr var denna rockutfyllnad inget något särskilt och inom rock krävs det något originellt och det var inte det här. håller med 1 poäng. 1 poäng (1 point)


Av Torbjörn S. Brandhill - 5 maj 2010 19:02


Portugal "Há Dias Assim" Filipa Azevedo


Portugal är det land som har det sämsta resultatet i Eurovision Song Contest. Sedan deras debut år 1964 är en sjätte plats deras bästa placering och det skedde år 1996.


Martin: - En power ballad som känns amerikansk, men hon sjunger inte så bra och det känns som hon inte riktigt klarar av att sjunga de höga tonerna. Känns som fågel eller fisk, och det är synd att låten inte lyfts av sången för musikmässigt är det bra. Ger en etta. 1 poäng (1 point)

 

Torbjörn: - En ballad som jag har hört är mycket bättre på engelska. Texten kan verka väldigt intim och vacker men i egentligen är den banal och dålig. Som tur är förstår inte Europa texten. Hon har en okej röst alltså inget särskilt. Jag tycker att nog att de borde ha valt en mycket bättre sångerska till denna låten. Jag ger 2 poäng och hoppas inte att hon går vidare.

 

Av Torbjörn S. Brandhill - 5 maj 2010 18:56


Grekland "OPA" Giorgos Alkaios & Friends

 

Martin: USCH, USCH, USCH… Mobiltelefon-pop med grekiska rytmer och på grekiska, låter ingen bra kombination. En 0.


Torbjörn:

Väldigt grekisk låt som man blir glad av. Man blir lite små sugen på att röra på kroppen. Det är bra att de sjunger på grekiska eftersom det gör att den grekiska varma känslan finns kvar i låten. Men efter en och en halv minut är man trött på låten. Man sitter och väntar på att det ska hända något men det gör det inte. Slätstruken låt utan någon mening. Har ni lyssnat i en minut? Är ni glada fortfarande? Nej! Verkligen inte! 0 poäng. 0 poäng (0 point)


Av Torbjörn S. Brandhill - 5 maj 2010 18:21


Albanien "It's All About You" Juliana Pasha


Martin: - En elektronisk dance up-tempo låt, och kommer troligen gå till final. Men låten är sämre än förra året som Albanien skickade, den var mycket bättre och den här låten faller inte lika lätt för mig i musiksmaken. Trots att jag är en synthälskare. En stark 2 igen. 2 poäng (2 points)

 

Torbjörn: Dålig synthlåt, jag tycker att hela låten verkar väldigt lågbudget. Albaniens låt är sämre än förra året men Juliana kan nog göra ett bättre live framträdande än Kejsi Tola. Juliana känns proffsig och det finns faktiskt en okej melodi i denna låten. Jag ger en stark 3:a och kommer absolut till final om liveframträdandet blir bra! 3 poäng (3 points)


Av Torbjörn S. Brandhill - 5 maj 2010 18:14


Malta "This is my dream" Thea Garrett 


Martin: - En Liza Minelli-liknande maltesiska, som gör en ballad i Chiara-stuk. Är inte dålig men inte bra, känns som en av de bättre balladerna i semifinalen. Klarar hon live bra, så kan det räcka till final. En stark blir det här också 3. 3 poäng (3 points)

 

Torbjörn: - Jag tycker att Maltas låt är en helt okej ballad. Texten är kanske lite lam men Thea sjunger bra. jag har hört henne sjunga live och det låter faktiskt rätt bra. Låten är alldeles för lik Chiaras låt från förra året fast Theas låt är lite bättre. Däremot är Chiara en bättre sångare. Svårt jag ger en svag 3. 3 poäng (3 points)


Av Torbjörn S. Brandhill - 5 maj 2010 18:05

För det första har jag valt att vänta med analysen tills på fredag, eftersom jag vill att fler personer ska se den.




Belgien  "Me and my guitar" Tom Dice

 

Martin: - En Jason Mraz-liknande låt av en belgare som sjunger om sig och sin gitarr, och låten är inte dålig. Men "Me And My Guitar" som låttitel?! Låter töntigt helt enkelt. Han sjunger bra, men det finns ingen känsla i rösten som får mig att tycka att den ska gå till final. En stark 2a. 2 poäng (2 points)

 



Torbjörn: - Jag tycker att det liknar någon annan låt. Jo en sämre version av I walking in memphis Tom Dice sjunger rätt bra. Låten är trög och musikaliskt inte särskilt mycket att kommentera. Låtens enda chans är om de gör en bra show i Oslo. 2 poäng! 2 poäng (2 points)


Av Torbjörn S. Brandhill - 5 maj 2010 17:00


Här ser vi Janne Josefsson tappa fotfäste i verkligheten. Det känns som om han bara går på blondinbella, för att få tittarsiffror. Har Janne Josefsson några barn? Det märks i alla fall inte här. Hur gamla är dem i så fall? Man borde gå hårdare åt de personer som langar än enkilda personer som konsumerar alkohol. Själv anser jag att vi borde privatisera systembolget, eftersom systembolaget är helt verkningslöst. Längre fram kommer jag ge ännu fler anledningar till varför vi borde privatisera systembolaget.


Jag är en person som varken brukar se eller lyssna på Katrin Zytomierska men här tycker jag att hon säger en väldigt vettig sak angående Blondinbella: (Om det  som Katrin säger stämmer)





Om ni inte visste det står SEB för Skandinaviska Enskilda  Banken.


Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se