Farbror Blå * Brandhill

Direktlänk till inlägg 18 november 2010

Kortfakta om Renässansen

Av Torbjörn S. Brandhill - 18 november 2010 23:58

Fakta om renässansens konst och samhället.

William Shakespeares epok kallas renässansen, som betyder “pånyttfödelse” av antikens ideal. Ordet renässans kommer från det latinska ordet rinascita som betyder just “pånyttfödelse”. Medeltiden var precis före renässansen mellan åren 500 e.kr till slutet av 1300-talet. I en gammal medeltida ordning styrdes länderna av en furste eller kyrkan. Renässanskonsten föddes genom att människor fick mer tid över till filosoferande och de öppnade sina ögon mycket mer. För under medeltiden tänkte folk enbart på att överleva, det behövde man inte på samma sätt under renässansen.


Några väsentliga frågor som medeltidens folk ställde sig var: När ska jag dö? Varför dör man? Folk förstod sedan efter ett tag att det inte spelade någon roll om de var 50 eller 5 år. Det spelade inte heller någon roll om man var munk eller bödel alla kunde få pesten. Det fanns inget direkt skydd mot pesten. Då började folk tänka mer på att leva livet och att upptäcka historien. Renässansens konst och litteraturform skapades.


Extra fakta: Under medeltiden var många hantverkare.


Under medeltiden var alla hantverkare tvungna att vara medlemmar i ett skrå. Ett skrå är som ett slags förbund för hantverkare som verkar inom samma yrkeområde som t.ex konstnärer, snickare eller slaktare. Man fick inte utöva sitt yrke om man inte var medlem i ett skrå. En person som utövar sitt yrke utan att vara medlem i ett skrå kallas för bönhas.


Renässansen började i Florens där familjen Medici startade kapitalism som utvecklade en stort köptillväxt inom konsten. Familjen Medici gynnade konsten väldigt mycket i Florens genom att vara mecenat åt konstnärer. All konst hade influenser av antikens Grekland. De började uppskatta all gammal grekisk konst därav pånyttfödelsen av antikens ideal. 


Typiska renässans katedraler är mer byggda på längden än på höjden. Före renässansen var katedraler byggda på höjden.


Typiskt för renässansarkitektur var att husen var: Pampiga, de hade antingen kolonner eller pilastrar. Husen kunde även vara ritade efter ett perspektiv. Pilaster = mur (vägg) kolonn = Det användes mycket kolonner under renässansen. En kapitäl är den översta utsmyckningen av några kolonner. Här är några exempel:


  • Doriska kapitäl
  • Jonisk kapitäl
  • Korintisk kapitäl

 

Raffaello Sanzio 1483-1520

Rafael är en italiensk renässans konstnär som dog väldigt ung bara 37 år gammal. Han gjorde många målningar, en är ”Filosofskolan i Aten”. Platon i målningen gestaltades av Leonardo da Vinci. Aristoteles är även med i målningen bredvid Platon.


Michelangelo 1475-1564

Han målade i sixtinska kapellett där han låg och målade hela dagarna förutom på söndagar. I sixtinska kapellett samlas kardinalerna tills de har bestämt en ny påve. Det händer efter att den sittande påven har abdikerat eller avlidit. Michelangelo var framförallt skulptör. Hans kändaste skulptur är ”David”, den är 4 meter hög och föreställer David som slogs mot Goliat. Han var även arkitekt och ritade byggnaden ”bilblioteca”, men han hann inte avsluta den så Bartolommeo fick göra det i stället.



  Bild från bloggen: http://marzia.wordpress.com/2010/04/page/2/

 

Bild från ”Biblioteca” (på bilden är det 4 handskrivna böcker per rad vilket betyder att det är en förmögenhet i detta rum) En handskriven bok kostade ungefär 5000 kronor per sida, tänk er då att en bok med 180 sidor skulle då kosta 900 000 kr att tillverka.



Nästan all konst under renässansen var kroki, målningar av grekiska eller romerska gudar. Påklädda personer på målningar var väldigt ovanligt under renässansen. Religiösa målningar var väldigt vanliga under renässansen t.ex finns det många målningar av jungfru Maria, Gud och treenigheten.


En till känd konstnär är Leonardo Da Vinci 1452-1519, han föddes i Toscana i Italien. Han var född som en oäkting alltså han föddes utanför ett äktenskap. Leonardos mamma var familjens piga. Han utbildade sig hos en man som hette Andrea del Verrocchio. Men efter tag insåg Andrea att Leonardo var alldeles för talangfull för att han skulle kunna lära honom något mer därmed sände Andrea ut honom till härtigen av Milano. I Milano jobbade Leonardo mellan åren 1482-1499, där han jobbade som skulptör, arkitekt, hovmålare och arméingenjör. Härtigen i Milano var mest intresserad av Leonardos kunskaper inom stridsmaskiner, men Leonardo ogillade att göra stridsmaskiner och flydde därmed när Milano blev invaderat. Han målade över 100 målningar.


Humanismen

Humanismen föddes under renässansens epok. Humanismen går ut på att man tror på människan och på goda kunskaper. Man värdesätter kunskap och är för rättegångar. De gillar humana lösningar på stadsproblem/statsproblem. En humanists mål var att bli en universale, alltså att bli en lärd person som både kan läsa och skriva. Platon var en förebild till alla Universale.(under renässansen 1400-1600) Det var bara rikt folk som blev en universale för det var väldigt dyrt med böcker. Det var jättedyrt med böcker framtill år 1454, då alla böcker var handskrivna var det väldigt eftertraktat och det skrevs inte särskilt många böcker. En bok kunde kosta ungefär 5000 kronor per sida. Böcker blev betydligt billigare år 1454 på grund av att boktryckarkonsten blev uppfunnen av Johan Gutenberg. Idag är det få personer som jobbar med att skriva böcker för hand.


bloggping Bloggtoppen.se" href="http://www.bloggtoppen.se/">Blogg listad på <a href=Bloggtoppen.se" border="0" /> www.farbrorbla.bloggplatsen.se

 
 
Jubi :)

Jubi :)

24 oktober 2012 17:58

Hej! Tack så mycket för de här inlägget! De hjälpte massor till vårt projekt i skolan! Tusen tack! :)

http://sofunnygirl.bloggplatsen.se

Torbjörn S. Brandhill

25 oktober 2012 15:30

Tack så mycket. Det var kul att höra. =)

 
Ingen bild

Kevin

20 november 2012 22:47

Perfekt :)

Torbjörn S. Brandhill

25 november 2012 21:42

Kul att du tycker det. :)

 
Gabbi

Gabbi

15 oktober 2013 17:24

gud vilken fin text! gjorde min kväll, fina bilder har du också! Kul att titta på :)

http://åkerberga

Torbjörn S. Brandhill

17 oktober 2013 20:07

Kul. =) Tack så mycket.

 
Ingen bild

Anna Lena

18 oktober 2013 19:16

Hej! Mycket trevligt inlägg må jag säga, oerhört bra för folk att få en kort sammanfattning på just renässansen. Tack så hjärtligt.

Torbjörn S. Brandhill

19 oktober 2013 13:47

Tack så mycket. Det inlägget har hjälpt väldigt många, vilket jag uppskattar verkligen. Här är min nuvarande blogg: http://www.farbrorblas.blogspot.se Det kan hända att jag kommer att gå tillbaka till den här bloggen om det inte riktigt fungerar med den nya. Ha det bra.

 
Ingen bild

Loland

28 januari 2014 20:22

Hjälpte till mitt prov imorrn!

Torbjörn S. Brandhill

28 januari 2014 21:57

Tack så mycket. Det var kul att höra. =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 december 2023 12:20

Sveriges Frivilligcentraler har nu en ny hemsida: https://www.sveriges-frivilligcentraler.se/ Vi har fått fantastiskt hjälp av Paulina Jaroszewicz med hemsidan. ? ...

Av Torbjörn S. Brandhill - 15 mars 2023 22:28

Sveriges Frivilligcentraler är en medlemsförening för de kommuner, församlingar och föreningar som erbjuder volontärer som hjälp och stöd i civilsamhället. Vanligt är att detta arbete organiseras under t.ex. en socialförvaltning och vi ber er vbf den...

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 augusti 2022 21:49

Vad tycker riksdagens partier om Frivilligcentraler? Här kan ni gå in och läsa vad riksdagens partier vill göra för frivilligt socialt arbete, hur de ställer sig till statligt stöd för Frivilligcentraler och hur de ställer sig till att en kartläggnin...

Av Torbjörn S. Brandhill - 22 juni 2022 22:25


      Hade med en insändare i STT (Svenljunga, Tranemo-tidning) om Frivilligcentraler. Det borde växa fram nya Frivilligcentraler runt om i Sverige.    - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill    ...

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 april 2022 22:32

Ja, det var verkligen oväntat när Sabuni kastade in handduken i fredags. Det ska bli intressant att få höra om vad som egentlingen hände. Vad tänker jag om detta? Det är tråkigt då jag hoppades på och trodde på Sabuni. Hon har försökt men har konstan...

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se