Farbror Blå * Brandhill

Direktlänk till inlägg 7 januari 2012

Gymnasium eller gymnasieskola

Av Torbjörn S. Brandhill - 7 januari 2012 00:02

Gymnasium = "I Sverige infördes gymnasier först på 1600-talets början. De första öppnade i stiftsstäderna genom att bredda de gamla domskolornas program. Den första skolordningen som inför gymnasiestudier i Sverige härstammar från 1649. Gymnasiet försvann i 1856 års skolreform då de slogs samman med elementarläroverken. Dessa fanns i Sverige mellan 1849 och 1878, varefter de ersattes av de högre allmänna läroverken. Under perioden 1905 till 1972 benämns skolor med de frivilliga skolformerna realskola och gymnasium som läroverk. Fram till Lgy 70 - var gymnasium (gymnasiet) den teoretiska sekundärutbildningen i Sverige. Gymnasiestudierna avslutades då normalt med studentexamen. 1971 sammanslogs skolformerna gymnasium, fackskola och yrkesskola i Sverige till gymnasieskola." - Wikipedia


Gymnasieskola = "En gymnasieskola är en avgiftsfri och frivillig sekundärutbildning i Sverige för ungdomar som har gått ut grundskolan. För dem som passerat tonåren finns gymnasieutbildning inom ramen för kommunal vuxenutbildning. 1971 infördes gymnasieskolformen i Sverige genom att de tidigare skolformerna gymnasium, fackskola och yrkesskola slogs samman då 1970 års läroplan (Lgy 70) trädde i kraft. I vardagligt språkbruk används ordet gymnasium fortfarande om gymnasieskolan. Studentexamen – det vill säga den formella prövningen efter gymnasiestudier för att avgöra höghet till universitetsstudier – avskaffades 1968 i Sverige, men har fortsatt att användas både som begrepp och som firande av avslutade gymnasiestudier. Många gymnasieutbildningar är huvudsakligen förberedande för högre studier, men det finns även de som huvudsakligen är yrkesutbildningar. Slutbetyg från gymnasieskolan krävs för tillträde till högskoleutbildning. Detta kriterium kallas också högskolekompetens. Alla gymnasielinjer ger grundläggande behörighet för högskolestudier. Från 1 juli 1994 reglerades den svenska gymnasieskolan av Lpf 94 (läroplan för de frivilliga skolformerna). Det finns 17 nationella program som alla löper under 3 år.  I november 2011 presenteras den nya läroplanen för gymnasieskolan, som utgår från den nya skollagen. Den nya läroplanen gäller för elever som påbörjar sina studier på gymnasieskolan från höstterminen 2011." - Wikipedia



Borde vi gå tillbaka? Jag tycker det vore en bra idé. - Hälsningar Farbrorblå

 
 
Ida

Ida

11 januari 2012 20:23

I Finland har vi fortfarande skilda skolsystem för gymnasium och yrkesskolor, och systemet har både fördelar och nackdelar. Det finländska gymnasiet är först och främst allmänbildande (bra mycket mer allmänbildande än det svenska gymnasiet..) då alla ska läsa ett visst antal obligatoriska kurser i alla ämnen - vilket i och för sig känns lite onödigt ibland, då även det finns en obligatorisk kurs i filosofi, ett ämne jag knappast kommer behöva i framtiden, men jag antar att alla kurser väl är bra på sitt sätt... Sedan ska alla också förstås fördjupa sig i olika ämnen, så att alla får ihop minst 75 kurser (jag kommer att ha 90, haha) som man behöver för att bli student. Studentskrivningarna är också kvar, man måste skriva minst 4 ämnen, varav modersmålet är obligatoriskt för alla och man måste ha med minst två av matematik, andra inhemska språket och engelska. Resten av ämnena är valbara, jag kommer att skriva totalt 6 ämnen, fyra av dem nu i mars, vilket betyder att jag slutar skolan i början av februari och får då först läslov innan skrivningarna och sedan sommarlov! I allmänhet tycker jag inte om studentexamen, eftersom det i universitetsansökan bara är studentbetyget som räknas, och ingen bryr sig om hur bra ens gymnasiebetyg är, alltså kan man ha högsta betyg i alla ämnen men ändå misslyckas i studentproven och därför inte komma vidare till någon bra skola. Men studentexamen är bra på det sättet att resultaten är rättvisa, proven skickas iväg till studentexamensnämnden som bedömer dem lika. (exempel på hur ett studentprov ser ut: http://vetamix.net/abimix )

Okej, förlåt att det här blev så långt men jaa, jag tycker att ni borde göra något åt erat gymnasiesystem, eftersom det jämfört med andra länder inte ligger på så hög nivå (ta det inte personligt, men.. se bara i pisa-undersökningarna..). Jag har faktiskt besökt ett svenskt gymnasium, och kunde inte tro att det var sant att man i trean lärde sig enkla uttryck i matte som axb=ab (matteC) och att elever på 18 år på allvar trodde att sverige inte är med i eu?! Ta det inte personligt, men joo, jag fick inte någon bra bild av det svenska skolsystemet.. Jämför man nivån på matten i finland och sverige kan jag säga att de kurser jag läser skulle motsvara mera än matteE i sverige (enligt en tabell umeå universitet publicerat) dessutom skulle jag enligt samma tabell ha högsta "nivåns" kurser i alla ämnen utom fysik och kemi, där jag bara skulle ha A-nivå, men poängen är att jag är allmänbildad och behörig att söka till nästan vilken akademisk utbildning som helst (förutom sådana som kräver mera fysik och kemi, då alltså)

Så med andra ord, på svar på frågan du ställde:ja det borde ni.. :)

Hur insatt är du förresten i Finlands politik? Vi har presidentval nästa vecka, igår sändes en valdebatt helt på svenska, ta en titt! arenan.yle.fi/video/1326227068049

http://mittminimonster.blogg.se

Torbjörn S. Brandhill

14 januari 2012 13:03

Jag är ganska insatt i Finland politik. Min farmor är från Finland och jag läser finska. Jag diskuterat en hel del med min finska lärare om svenska skolsystemet, Finlands politik m.m Vi hatar det svenska skolsystemet om jag ska uttrycka mig klart och tydligt. Jag tycker också att vi borde byta "tillbaka", men det kommer nog ta ett tag. Vi har fått en ny skolreform som är ganska bra men den räcker inte på långa vägar.

Väldigt intressant detta får vi prata mer om. Har du någon mail? Intressant har aldrig sätt en finsk debatt. Känner självklart till mycket, men har aldrig sätt en debatt. Får se vad jag tycker.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 december 2023 12:20

Sveriges Frivilligcentraler har nu en ny hemsida: https://www.sveriges-frivilligcentraler.se/ Vi har fått fantastiskt hjälp av Paulina Jaroszewicz med hemsidan. ? ...

Av Torbjörn S. Brandhill - 15 mars 2023 22:28

Sveriges Frivilligcentraler är en medlemsförening för de kommuner, församlingar och föreningar som erbjuder volontärer som hjälp och stöd i civilsamhället. Vanligt är att detta arbete organiseras under t.ex. en socialförvaltning och vi ber er vbf den...

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 augusti 2022 21:49

Vad tycker riksdagens partier om Frivilligcentraler? Här kan ni gå in och läsa vad riksdagens partier vill göra för frivilligt socialt arbete, hur de ställer sig till statligt stöd för Frivilligcentraler och hur de ställer sig till att en kartläggnin...

Av Torbjörn S. Brandhill - 22 juni 2022 22:25


      Hade med en insändare i STT (Svenljunga, Tranemo-tidning) om Frivilligcentraler. Det borde växa fram nya Frivilligcentraler runt om i Sverige.    - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill    ...

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 april 2022 22:32

Ja, det var verkligen oväntat när Sabuni kastade in handduken i fredags. Det ska bli intressant att få höra om vad som egentlingen hände. Vad tänker jag om detta? Det är tråkigt då jag hoppades på och trodde på Sabuni. Hon har försökt men har konstan...

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se