Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under april 2014

Av Torbjörn S. Brandhill - 23 april 2014 20:46

Imorgon är det föreläsning med Elaine Eksvärd som gäller. Jag har läst två böcker av Elaine, "snacka snyggt" och "härskartekniker". Får se om jag får ta en bild med henne samt om jag får reda på något nytt retoriskttips. ;) - Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 22 april 2014 06:10

Idag klockan åtta ska jag ta tåget tillbaka till Kalmar. En smart lösning då jag har planterat två dagar under den här påskledigheten. Nu har jag en hel del energi samt nya idéer för min nya styrelse. Den här veckan är det Elaine Eksvärd som gäller på torsdag, länsförbundet har årsmöte nu på lördag och studieförbundet vuxenskolan har årsstämma. -hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 20 april 2014 10:58

Av Torbjörn S. Brandhill - 19 april 2014 16:54

Blev intervjuad av P3-nyheter i onsdags och jag hade redovisning. Blev omvald som distriktsordförande för LUF Kalmar i torsdags, då vi hade årsmöte och jag fick ett positivt tentabesked i torsdags. En riktigt bra vecka med andra ord. Idag ska jag sätta mig och börja skriva eurovision-omdömen. Glad påsk! - Hälsningar Farbror Blå 


LUF Kalmar hade årsmöte: 

http://lufkalmar.blogspot.se/2014/04/vi-hade-arsmote.html

Av Torbjörn S. Brandhill - 17 april 2014 10:53

Hej allihopa! Nu är det dags för årsmöte. Där ska vi välja en ny styrelse, gå igenom ekonomin samt såklart prata och informera lite om valet. Det kommer vara den 17 april klockan 17 i folkpartiets lokaler. Vi har även glädjen att tala om att Linda Nordlund (förbundsordförande) kommer att närvara. - Hälsningar Farbror Blå 

Av Torbjörn S. Brandhill - 14 april 2014 16:57

  Pierre Edström (FP) landstingsråd Kalmar län (oppositionsråd) 

 

1.Vad gör man på dagarna som oppositionsråd i Landstinget?

 Stora delar av dagarna går till möten i de olika nämnder och styrelser där jag är invald men även till kunskapsinhämtning genom besök och samtal med verksamhetsföreträdare och tjänstemän runt om i länet. Ett särskilt fokus finns på personalfrågor, psykiatri och folkhögskolor eftersom de är mina ansvarsområden i opposition. Jag träffar även allmänhet i form av patientföreträdare. Politik handlar mycket om samtal och att lyssna på andra. Mycket tid går också till att förbereda olika politiska utspel. Som oppositionsråd är en av mina huvuduppgifter att granska den rödgröna landstingsmajoriteten och ställa den till svars i olika frågor. Mycket tid går också till att läsa in handlingar. Det är viktigt men rätt tråkigt. På det hela taget ett mycket varierande och roligt uppdrag.


2. Finns det några planer på att samordna priserna mellan Karlskrona/Kalmar/Växjö för kollektivtrafiken? Tänker då specifikt på mellan Växjö och Kalmar då det gäller linnéstudenter. Kan inte i detaljsvara för hur detta fungerar i nuläget men min grundinställning är att det ska finnas en samordning i hela sydöstra regionen (Skåne, Blekinge, Kronoberg och Kalmar). Olika taxesystem får göra det krångligt att ta sig över länsgränserna. Eftersom Linneuniversitetet omfattar två län bör det vara enkelt och billigt att ta sig mellan Växjö och Kalmar och vice versa. Det här är en fråga som jag tycker studentkårerna ska driva hårt mot de båda länstrafikbolagen.


3. Vad tycker du man ska göra inom kulturområdet i Kalmar län? Vi måste bli bättre på att stötta lokala kulturutövare. Ett exempel är konstnärlig utsmyckning av offentliga miljöer där det finns en nationell rekommendation att en procent av den totala byggkostnaden ska användas till utsmyckning. I landstinget frångick man denna regel och anslår bra en halv procent enligt ett beslut på 80-talet. I verkligheten når man inte ens upp till det. Kultur är en del av det demokratiska samhället och det är en farlig väg om vi börjar skära ner på detta. Samtidigt måste kulturen in i skolan tidigare och våra institutioner måste bli bättre på att marknadsföra sig mot en större allmänhet. Kultur ger ett otroligt mervärde inte minst inom hälso- och sjukvården där det finns en tydlig koppling mellan hälsa och kultur. Inom t ex äldreomsorgen kan vi göra betydligt mer inte minst inom demensvården där musiken öppnar sinnena på många.


4. Vilka utmaningar står landstinget inför anser du? Framför allt handlar det om att få pengarna att räcka till för allt som numera är möjligt att göra inom vården. Det finns ett gap mellan behov och resurser. Vården måste bli mer jämlik. Var man bor ska inte avgöra om man får en god vård eller inte. Landstinget står inför en jätteutmaning inom personalområdet där vi har stora pensionsavgångar och ett enormt generationsskifte. Vi måste därför bli bättre att "sälja" hälso- och sjukvården till yngre som en verksamhet där framtidens jobb finns. Det gäller även inom äldreomsorgen. Utan en kompetent och kunnig personal är vården och omsorgen ingenting. Vi måste också använda personalens kompetens bättre. Vårdpersonal ska arbeta mer med vård - mindre med administration. Den utmaning som jag ändå ser som störst är barn och ungdomars psykiska hälsa. Här ser vi stora försämringar under senare tid. Om vi inte kan ge snabb och effektiv vård och stöd inom t ex barn- och ungdomspsykiatrin och elevhälsan så kommer vi stå inför enorma mänskliga och ekonomiska kostnader. Här måste tillgängligheten bli betydligt bättre.


5. Du får gärna kommentera den landstingsbudget som debatterades för inte så länge sedan. Tyvärr verkar det gå mycket prestige i frågan om varifrån förslagen kommer. Vi hade t ex ett förslag om att anslå medel till fritidshjälpmedel för barn med flerfunktionshinder. Det verkar ju fullständigt orimligt att avslå ett sådant men det gjorde den rödgröna majoriteten (s+v+mp). Det finns också en klar skillnad i synen på jämlik vård. De rödgröna vill koncentrera och centralisera mer av vården medan vi anser att mer bör finnas så nära patienten som möjligt. Vi var också emot den onödigt höga skattehöjningen (vi föreslog 25 öre istället för 50). Det finns mycket att se över i verksamheten innan man beslutar om ökat skatteuttag.


6. Varför ska man rösta på Folkpartiet i landstingsvalet den 14 september 2014 i Kalmar län? Man ska rösta på Folkpartiet för barnens skull. För förbättrade uppväxtvillkor. Men då måste vi samverka bättre mellan t ex länets kommuner och landsting. Vi måste få bort revirtänkande och prestige och sätta barnen i centrum.


   

- Hälsningar LUF Kalmar och Farbror Blå #därförfolkpartiet #intertvju #Farbrorblas 


Maila mig:  zeulots@hotmail.com om du vill bli medlem i LUF

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se