Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under april 2014

Av Torbjörn S. Brandhill - 4 april 2014 14:17

Carl och Karin Larsson (Bergöö) - båda var konstnärer men Karin lade ner sin konstnärliga karriär för makens skull. Deras livs år är: (Carl: 1853-1919) (Karin: 1859-1928) Carl Larsson är en av Sveriges mest folkkära konstnärer. Carl är känd för sina akvareller av äkta idylliskt familjeliv. Han målade av familjen väldigt mycket. Men det var inte uppskattat av barnen att bli målade för det var extremt tråkigt att sitta som modell. Man var ju tvungen att sitta still i flera timmar så när Carl och Karins barn var klara med frukosten sprang de så fort som de kunde ut i skogen där de stannade hela dagen för att få slippa sitta modell.  

  En av få målningar där Carl Larsson målade av sig själv


  Målning av Carl Larssons där Karin är avbildad när hon håller deras botter Suzanne


  Detta är en väldigt typisk Carl Larsson målning.



Carl och Karins hus är väldigt känt, eftersom själva huset hade de designat ihop. Huset är byggt bit för bit. Huset heter/kallas Sundborn. Ett otroligt vackert hus och efter Carl och Karins död skänkte deras barn sina arvslotter till Carl och Karins släktförening som nuförtiden är förvaltare för huset.


   Foto av Karin Larsson och man måste faktiskt säga att målningen som Carl Larsson gjorde var väldigt lik. - Hälsningar Farbror Blå 

Av Torbjörn S. Brandhill - 4 april 2014 12:59

 

 

Sigmund Freud (1856-1939) var en läkare under jugendstilen som kom fram till att människan har ett undermedvetna som tar över ibland. Det handlar om att stoppa eller kontrollera sitt undermedvetna, allra minst bli medveten om det som finns hos sitt undermedvetna. Jag kan naturligtvis ägna ett helt inlägg till enbart Freud, vilket gör att jag stannar här. 



En kända jugendmålare

Under jugendtiden växer det fram några väldigt kända nationalmålare som till exempel:


  Självportätt av Anders Zorn 


Anders Zorn (1860-1920) var en känd svensk konstnär under jugendstilen. Idag betraktas han som en av de främsta av våra svenska målare. Han var även väldigt uppskattad utomlands. En känd målning av Anders Zorn är ”En premiär” gjord år 1888. Anders Zorn gjorde många målningar av nakna kvinnor.



   "En premiär"   

 Detta är en underbart vacker målning av Anders Zorn. Den har ej något namn men det är ett porträtt av Fru Lisen Samson.


- Hälsningar Farbror Blå Nästa jugendmålare är Carl Larsson. 


Av Torbjörn S. Brandhill - 3 april 2014 11:32

Allmän historia

Jugendstilen kommer från Tyskland, ordet "jugend" är tyska och betyder ungdom. Själva stilen är inriktad på arkitektur, design, konsthantverk och en del grafik. Under jugendstilen skedde det en stor teknisk utveckling t.ex tåg, cyklar, bilar, telefonen och flygplanet m.m Många framgångsrika företag startade även under jugendtiden som telefonbolaget LM Ericsson senare Ericsson och företaget Electrolux. Namnet Electrolux kommer från två företag som slog ihop år 1910 AB Lux och företaget Elektromekaniska AB. Electrolux sålde bara dammsugare från starten fram till år 1924, då de även började sälja kylskåp efter att ha köpt uppfinningen av Baltzar von Platen.


   

  

En viktig filosofisk tanke under jugendtiden var ”Om alla får växa upp i en vacker miljö så skapar man harmoniska och bra människor”. Tanken var väldigt logisk och den utvecklades mycket under jugendtiden. Något som de kom fram till under jugendtiden var att en vacker miljö var en familj med både en pappa och mamma. För en undersökning under jugendstilen visade att pojkar drog sig mer till sin mamma och det var därför de var avundsjuka på sin pappa. Men på grund av att pojkarna var avundsjuka på sin pappa växte pappan fram som en förebild eftersom: "Blir som pappa kan man få en fru som ens mamma." Undersökningen visade även att det stämde på flickor fast tvärtom.


År 1900 kommer jugendstilen till Sverige.


Kännetecken

Jugendstilen är inspirerad av naturen precis som rokokon, alltså många jugendmöbler har former som även finns i naturen. Det betyder även att sakerna ofta är färgglada, eftersom det finns inget som är mer färgglatt än naturen. Men en stor skillnad mellan rokokon och jugendstilen är att jugend är en förenkling av naturen. - Hälsningar Farbror Blå


Det kommer mer om Jugendstilen 

#kultur #jugend #antikrundan 

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 april 2014 09:50

Det är dags att börja tagga inför Eurovision. Bjuder på en riktig favorit i repris från Eurovision och egna musikaliska färdigheter kopplade till Eurovision. #Eurovision #Tagga

  



- Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 2 april 2014 16:12

Äntligen växer bloggen igen. Det tog lite tid men nu har det tagit fart igen och det tycker jag är väldigt roligt. - Hälsningar Farbror Blå


   

#Follow 

Av Torbjörn S. Brandhill - 2 april 2014 16:06

Jag har bestämt mig för att det nu är över. Det räcker, bloggen har rätt att få läggas ner ikväll känner jag. Det är dags att gå vidare, starta på nytt. Farbror Blå har fått leva tillsammans med mig i 4 år nu och jag känner att den har rätt att flygga vidare på sin kant.  Det gör ont hos mig att säga hejdå till en kär, men också hatad figur. Bloggen stängs ner, eftersom jag inte orkar med detta längre. Ni får skynda er om ni ska läsa inläggen på bloggen för ikväll stängs den ner. Beatrice Asssk, Beatrice Asssk... - Hejdå, Farbror Blå Detta var ett aprilskämt


Så lätt blir man inte av med Farbror Blå. Framför mig ligger en valrörelse eller jag är inne i en och i maj är det eurovision. Då går det inte att lägga ner bloggen. Det var väldigt kul när folk gick på det. - Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 2 april 2014 15:20

Snart är det dags för Inför Eurovision Song Contest på bloggen och därmed blir det eurovision-covers här på bloggen: 


Jag sjunger What If We - Chiara Malta esc 2009.  - Hälsningar Farbror Blå


Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se