Farbror Blå * Brandhill

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2015

Lämna LUF?

Av Torbjörn S. Brandhill - 10 augusti 2015 14:05

Jag undrar om jag borde lämna LUF. LUF har jag alltid sett som ett verktyg till att nå politisk förändring. LUF ger otroligt mycket tillbaka om du börjar engagera dig. Det finns inga problem för mig när det gäller den liberal aktivismen utan det finns en del andra problem. När en person går från att vara en vanlig medlem till att vara ordförande betyder det att man har en plattform som ger en möjlighet till att föra ut ett budskap. Budskapet kan vara reglerat av en kongress eller av distriktsstyrelsen. Politiska partier och ungdomsförbund är uppbyggda på det sätter och det i sig är inget konstigt. Jag har varit ordförande och har varit med i debatter för LUF och för Folkpartiet. Jag gillar att föra fram budskap och jag trivs i rollen som politiker. Jag känner mig hemma i liberalismen även om det inte säger särskilt mycket. LUF är inte någon indoktrineringsprocess där "framtidens politiker fostras". Även om man lär sig hur politiskt arbete går till och man träffar väldigt många intressanta personer inom LUF. En del personer kan till och med vara vänner för livet. 

 

Mina åsikter grundar sig hur som helt på en liberal pragmatism, vilket gör att mina åsikter är något mer vetenskapligt grundade. Liberalismen är inte en väg som bara ger ett svar utan det är en grund för flera olika ställningstaganden. Det är en viktig orsak till att folkpartiet inte borde tänka: Är vi Socialliberala eller högerliberala? Det är en intressant fråga men frågan är snarare: Vilka frågor har relevans idag och vilka frågor har relevans om 10 år. Oj, nu tappade jag helt tråden. Förlåt mig. Jag ska inte diskutera folkpartiets framtid just nu. Vi återkommer till det någon gång. 

 

LUF var det som gällde. Skon klämmer som sagt inte när det kommer till att vara aktiv inom LUF och inte när det gäller huruvida jag skulle kunna tänka mig vara politiker eller politisk aktiv. (Man kan snarare fråga om LUF ger mig någonting längre och det är något som jag får fundera över) Jag har istället problem med en del ställningstaganden som LUF har:

 

1. Förslaget om att tidelag ska vara tillåtet så länge djuret inte tar skada. - Ett djur har inte möjlighet att säga nej och därför är det fel att tillåta tidelag. Det finns inget ömsesidigt i tidelag och det finns en annan form av utnyttjande när det kommer till tidelag än vad det gör när det kommer till slakt. 

 

2. Fri invandring. - Det är ett ställningstagande som jag hela tiden har varit emot. Mitt motstånd är grundat på pragmatism. 

 

3. Att ta bort reseavdraget. - Det slår mot landsbygden och gör det svårt för de som har långt till arbetet. Reseavdraget gör inte att staten anser att ett sätt att transportera sig är mer värt än något annat. 

 

4. De är emot kulturstöd - Det har hänt mycket på den här fronten, vilket jag gillar däremot. Det tar tid att förändra människors tänkande. 

 

Det är tre förslag och det finns naturligtvis fler. Det finns däremot fyra anledningar till att stanna i LUF: 

 

1. LUF är för en avkriminalisering av cannabis - En fråga som ni vet att jag driver och har drivit de senaste 4-5 åren. 

 

2. Två av tre som jag och LUF Kalmar nominerade till presidiet i LUF blev valda vid LUF kongressen. Henrik Edin som ordförande och Josefine Temrell som vice ordförande. Det var mycket bra val och flera andra delar av styrelsen var också bra. Jag gillar inte alla som blev valda (Då tänker jag på deras ställningstaganden, men man kan inte få allt) 

 

3. LUF är en viktig blåslampa när moderpartiet gör ordentliga felsteg. Unga har viktiga synpunkter att ge på riksnivå, på regional nivå och på kommunal nivå. Ett medlemskap för mig i LUF är naturligtvis inte essentiellt här men det är ändå en viktig punkt. 

 

4. LUF är ett bra verktyg för politisk förändring. LUF har påverkat folkpartiet när det kommer till kampanjer, när det kommer till ekonomisk politik, när det gäller samtyckeskrav när det gäller sex i lagstiftningen m.m Jag kommer nog tillbaka till LUF om ett tag... ;) 

 

LUF har varit en stor del av min fritid och mitt liv de senaste två åren och min slutsats är att jag ska ta en liten paus från LUF. Jag har haft paus från LUF under sommaren sedan jag slutade som ordförande för LUF Kalmar och det har känts bra. Missförstå mig inte, jag saknar att få debattera och jag anser att jag hade mycket kvar att göra i LUF Kalmar. Det var däremot dags för LUF Kalmar att klara sig utan mig. Det är upp till andra att bygga vidare på mitt arbete för att utveckla LUF Kalmars verksamhet. Jag kände däremot att jag inte hade mer att hämta i LUF Kalmar. Jag var ordförande under ett supervalår. Det går inte att hämta särskilt mycket efter en sådan upplevelse.

 

Huruvida jag är politiskt aktiv under hösten kan du redan svaret på. (Svar är JA ;) Frågan: Kommer du att vara aktiv inom LUF under hösten? Svaret är för tillfället nej. Jag tror det beror på var jag är för tillfället. Jag har gjort väldigt många saker inom LUF redan och det leder till att jag kommer att vara noggrann med HUR jag aktiverar mig inom LUF. Vad svarar jag på frågan: KOmmer du att vara aktiv inom folkpartiet under hösten/våren? Mitt svar för tillfället är att jag kommer att vara politiskt aktiv. Om Folkpartiet i Ulricehamn vill ha mig vet jag inte. Det är upp till Ulricehamn. Det finns mycket att göra i Ulricehamns kommun och jag tror säkert att det finns mycket att göra inom FP i Ulricehamns kommun. Jag bidrar gärna med både ris och ros. Mitt politiska engagemang slutar inte här. Vart det tar vägen nu är en fråga som besvaras genom handling och vilja... 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 december 2023 12:20

Sveriges Frivilligcentraler har nu en ny hemsida: https://www.sveriges-frivilligcentraler.se/ Vi har fått fantastiskt hjälp av Paulina Jaroszewicz med hemsidan. ? ...

Av Torbjörn S. Brandhill - 15 mars 2023 22:28

Sveriges Frivilligcentraler är en medlemsförening för de kommuner, församlingar och föreningar som erbjuder volontärer som hjälp och stöd i civilsamhället. Vanligt är att detta arbete organiseras under t.ex. en socialförvaltning och vi ber er vbf den...

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 augusti 2022 21:49

Vad tycker riksdagens partier om Frivilligcentraler? Här kan ni gå in och läsa vad riksdagens partier vill göra för frivilligt socialt arbete, hur de ställer sig till statligt stöd för Frivilligcentraler och hur de ställer sig till att en kartläggnin...

Av Torbjörn S. Brandhill - 22 juni 2022 22:25


      Hade med en insändare i STT (Svenljunga, Tranemo-tidning) om Frivilligcentraler. Det borde växa fram nya Frivilligcentraler runt om i Sverige.    - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill    ...

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 april 2022 22:32

Ja, det var verkligen oväntat när Sabuni kastade in handduken i fredags. Det ska bli intressant att få höra om vad som egentlingen hände. Vad tänker jag om detta? Det är tråkigt då jag hoppades på och trodde på Sabuni. Hon har försökt men har konstan...

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se