Farbror Blå * Brandhill

Inlägg publicerade under kategorin Eurovision Song Contest 2013

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 20:07


5. Danmark (Emmelie de Forest – Only Teardrops)


Martin: Betyg: 3. Storfavoriten i tävlingen vill nog gärna ta tävlingen till andra sidan Öresund med irländsk filmmusik. Men låten är inte så fantastisk som många tror, för tar man bort trummorna är den tom och Serbiens bidrag förra året berörde mer med sin filmmusik låt. Final blir det, men kanske bara topp 10 i min värld. (3 points)


Farbror Blå: Betyg 4. – Hur kan man ens nämna Loreen när man hör den här låten? Vadå härmar Loreen? Detta är en låt som har en stark kvalitéstämpel, men med bristande scenframträdande. Själva framträdandet behöver fräschas upp och göras snyggare. Låten är snygg, hon sjunger bra, det finns en harmoni i låten som saknas i flera andra låtar i årets Eurovision. Frågan är om allt detta räcker till en seger. Det räcker inte med det där framträdandet, men låten har potential att nå väldigt långt. (4 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 20:01


4. Kroatien (Klapa s Mora – Mižerja)


Martin: Betyg: 2. Kroatien skickar en egen Il Divo och musiken må vara fin, men låten berör inte och det känns som vatten i ett glas. Killarna i gruppen må sjunga, men de är ljusår från Il Divo och det saknas lite tyngd i rösterna för att bära låten. En demolåt som inte ens Il Divo hade släppt på skiva och det går inte till final, tror jag. (2 points)


Farbror Blå: Betyg 1. De förväntar sig att man ska säga: Åhh, vad vackert. Tack så mycket för skönsången. Men svaret är: Nej! Det är inte vackert. Det är smörande, inställsamt, sliskigt och avskalat. Stämningsfull skönsång kräver mer än en tillintetsägande låt och ointressanta sångare. (1 point)

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 19:57


3. Slovenien (Hannah – Straight Into Love)


Martin: Betyg: 3. En modern dance electro house låt och verserna byggs till något väldigt bra som har lite 80-tals glamdisco. Sen blir det bara konstgjort i refrängen som inte går ihop och är skeptisk om det funkar live med hennes röst. Dessutom är den lite väl gapig på slutet och det är en pusselbit som kan knäcka låten. Men finns det show i hennes nummer blir det final. (3 points)


Farbror Blå: Betyg 2. En låt som kräver två saker: Ett bra liveframträdande och den kräver sin miljö. Låten är svårsjungen och med tanke på hur liveversionen låter så lär det bli riktigt hemskt i Malmö arena. Låten känns inte fräsch, men i rätt miljö och bra liveframträdande så kan det gå riktigt bra. Än så länge är det inte mer än 2 poäng. (2 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 19:52


2. Estland (Birgit – Et uus saaks alguse)


Martin: Betyg: 1. En ballad som är ett sömnpiller, musiken händer absolut ingenting och rösten bär inte låten för att den ska bli intressant. Det enda man kan vara glad över att de inte skickade Winny Puhh, men Birgit tar inte i med sin röst och det enda man väntar på är nästa låt.


Farbror Blå: Betyg: 1. Jag förstår inte hur ett land kan ha Winny Puhh i sin nationella tävling och samtidigt låta den här låten vinna. Winny Puhh fick en tredje plats, vilket var mycket roligt och intressant. Men förlåt mig! Jag glömde. Det var den här som vann. Ja, eee… den här är svag, tråkig, utan passion, meningslös och på gränsen till värdelös. En nolla är vad som egentligen är rätt betyg. Men 1 poäng får hon av barmhärtighets skäl. Det är trotsallt en låt. (1 point)

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 19:45


1. Österrike (Natália Kelly – Shine)


Martin: Betyg: 2. En r’n’b stukad låt med soul och gospel touch á la James Bond och den tuggar långsamt och trögt framåt igenom låten som lyfts på slutet. Hon sjunger bra, men låten berör inte helt eftersom det saknas den speciella kryddan för att få mig att gilla det helt. Saknar pondus helt enkelt. Men sätter hon det live i Malmö kan det kanske bli final. (2 points)


Farbror Blå: Betyg 2. Adele hade gjort den här låten till en hit. Men nu är det inte Adele utan Natália Kelly som gör ett bra försök. Hon sjunger bra, men behöver visa mer självförtroende. Hon har all rätt att visa självförtroende när hon har en sådan bra sångröst. Låten behöver Adeles beslutsamhet och glöd. Utan den glöden och säkerheten är det just nu ”bara” 2 poäng. (2 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 april 2013 17:56

This is my tribute to last years Eurovision Song Contest. It is me singing Euphoria. - Hälsningar Farbror Blå


Av Torbjörn S. Brandhill - 6 mars 2013 15:37

Estland var nära att välja ett fruktansvärt bidrag till Eurovision Song Contest 2013. Winny Puhh blev till slut "bara" trea i finalen och de valde Birgit Õigemeels ballad "Et uus saaks alguse" istället. Här måste jag faktiskt säga något som är svårt att säga, men jag föredrar Winny Puhh. Winny Puhh är det absolut sämsta bidraget någonsin i Eurovision, men Birgits ballad är mycket trist och tillintetsägande. Det skulle åtminstone vara roligare med Winny Puhh, även om det roligare tar slut efter bara några sekunder.  Winny Puhh skulle få skriverier och ta trollaktigt beteende till en helt ny nivå. Hur är deras låt kanske du undrar? Ja, vad ska jag säga? Ordet Epic kan användas på ett korrekt sätt här. Den heter "Meiecundimees üks Korsakov läks eile Lätti" och mina ord kan knappt beskriva bidraget. Det är bäst att ni bara ser och försöker "förstå" själva. 


Jag tycker att det är ett musikaliskt haveri som gör att mina öron blöder.


 Semifinalen: 


Finalen: 


Översatt till engelska skriker de ut texten: "Our region one male Korsakov just went to Latvia angular three tons broke off her leg Korsakov was a man with a square face unluckily he went, he broke his nose our region one male Korsakov ate fresh cucumber caught my eye now is broken thumb push of your thumb our region one male Korsakov it raised freestanding would raise've realized now it was broken femur our square one man saw it Korsakov thugs wanted to call the cops broke his jaw"


- Ett stort ? är på sin plats!



 Birgits låt:



Håller du inte med om att det vore roligare med Winny Puhh? Uhh, att jag kan säga det... - Hälsningar Farbror Blå


Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se