Farbror Blå * Brandhill

Inlägg publicerade under kategorin Eurovision Song Contest 2010

Av Torbjörn S. Brandhill - 5 maj 2010 18:05

För det första har jag valt att vänta med analysen tills på fredag, eftersom jag vill att fler personer ska se den.




Belgien  "Me and my guitar" Tom Dice

 

Martin: - En Jason Mraz-liknande låt av en belgare som sjunger om sig och sin gitarr, och låten är inte dålig. Men "Me And My Guitar" som låttitel?! Låter töntigt helt enkelt. Han sjunger bra, men det finns ingen känsla i rösten som får mig att tycka att den ska gå till final. En stark 2a. 2 poäng (2 points)

 



Torbjörn: - Jag tycker att det liknar någon annan låt. Jo en sämre version av I walking in memphis Tom Dice sjunger rätt bra. Låten är trög och musikaliskt inte särskilt mycket att kommentera. Låtens enda chans är om de gör en bra show i Oslo. 2 poäng! 2 poäng (2 points)


Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2010 15:44

Vi har valt att göra en poängtabell efter att vi har bedömt hela Semifinal 1.

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2010 00:48


Polen "Legenda" Marcin Mrozinski

 

Martin:Känns musikal i början, och inte lätt att bedömma. Men tilltalar mig inte, den byggs upp och dör ut i refrängen. En svag 2:a. 2 poäng (2 points)

 



 

Torbjörn: - Håller med om att den är väldigt mycket musikal. Live tror jag att bidraget kommer att bli ganska genant för sångaren. Låtens brygga är nog det enda bra och för den får låten 2 poäng. 2 poäng (2 points)


 Det var de nio första låtarna i den första semifinalen. Fortsättningen följer av våran ESC-(bevakning/bedömning) Hoppas ni uppskattade det! =)  I morgon kommer jag lägga upp en tabell med en sammanställning av våra poäng. Den kommer vi sedan att bygga vidare på. =)

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2010 00:40


Bosnien Hercegovina "Thunder and Lightning" Vukašin Brajić


Martin:Låten är ok, den är inte bra men inte dålig. Blir i en ingenmansland, av de andra låtarna. Men bra live nummer kan lyfta låten. En 2:a. 2 poäng (2 points)




Torbjörn:Rock kille som sjunger taskig engelska. Låten är en dålig rocklåt och showen är finns egentligen inte. Jag ger 1 poäng eftersom det i alla fall går att lyssna på. Framträdandet känns alldeles för "idollikt" (de flesta förstår nog vad jag menar). 1 poäng (1 point)

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2010 00:30


Serbien "Ovo Je Balkan" Milan Stankovic


Martin: - Usch... detta är inte bra. Andra Generation hade gjort det bättre. En 0. 0 poäng (0 points)

 

Torbjörn:Jag ger en 0 också eftersom den är helt ooriginell det finns tusentals låtar som denna. Låten är skriven av en utav Europas bästa låtskrivare men denna låten är riktigt dålig. Han ser inte heller klok ut. 0 poäng (0 points)


Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2010 00:22


Lettland "What For?" Aisha


Martin: - Lettland, Lettland, Lettland... Soul i tråkig en toning tempo, där sångerskan gör inte låten intressant. Sjunger ok, men lyfter inte låten och textmässigt funkar den inte. En svag 2:a. 2 poäng (2 points)

 

Torbjörn: - Jag tycker att hon sjunger okej men inte tillräckligt bra för denna låten. Videon och liveframträdandet är hemskt. Sämre video har jag nog aldrig sett. Väldigt tråkig låt med usel text. Vadå? What for? En stark 2:a. 2 poäng (2 points)


Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2010 00:14

Finland "Työlki ellää" Kuunkuiskaajat


Martin: - Finland skickar finsk tango folkmusik låt, och mina finska rötter går lite igång på det här. Härligt med finska, är ett underskattat språk. Jag ger bidraget en 3. 3 poäng (3 points)

 

Torbjörn:Jag älskar finsk kultur och denna låten är helt okej men jag har hört alledeles för många av dessa. Frågan är om Europa har det? De skickar ett nationellt bidrag och för det ska dem få en stark tvåa. Jag älskar även det finska språket. (som ni vet att jag läser) 2 poäng (2 points)

 

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 maj 2010 00:04


Slovakien "Horehronie" Kristina


Martin: - Slovakien överraskar mig rejält. En låt på slovakiska, i en väldigt dramatisk folkmusik låt som jag får lite Nordman vibbar av. Hon är snygg helt klart, och den kan vara en uppstickare till segern, ger en 4. 4 poäng (4 points)

 

Torbjörn:Slovakiens bidrag är en låt som varken bra eller dålig. Den är behaglig och lyssna på och har en väldigt vacker text. Hon är snygg men låtens medelmåttighet blir som ett ljummet glas vatten och därför inget särskilt. Tycker att det är kul att de lyckats få fram en okej låt på Slovakiska. 2 poäng!

2 poäng (2 points)

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se