Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under september 2014

Av Torbjörn S. Brandhill - 24 september 2014 22:14

Bloggpaus tills på fredag då jag har röjning och plantering fram tills på fredag. På måndag är det resa som gäller. - Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 21 september 2014 18:42


Mycket intressant om entreprenörskap. Flera saker som hzn nämner är sådant om man kan tillämpa i flera olika områden. - Hälsningar Farbror Blå  #intressant

Av Torbjörn S. Brandhill - 20 september 2014 19:01

Planterade med borr igår. Det var väldigt jobbigt. Skönt med helg och resan till Tyskland kommer allt närmare. - Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 20 september 2014 18:49


Brandhill improvising on piano. Listen and enjoy. Comment if you like it. =) My name is Torbjörn S. Brandhill and I love playing piano.

Av Torbjörn S. Brandhill - 17 september 2014 00:08


This is a video about IASTE: description: All right, so I went to Ireland for IAESTE JUMP 2014 (Join Us Motivate People) and had a blast. Too bad I didn't record more, but you get the picture! (I know the person in the video) - Greetings from Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"


Info about IAESTE: www.iaeste.org

Av Torbjörn S. Brandhill - 16 september 2014 19:25

Mina kommentarer efter valet: 

Starka och målmedvetna liberaler kommer att behövas i Sverige fram till nästa val och under nästa vals valrörelse. Man ska absolut känna in resultatet och må som man gör men komma tillbaka med stark entusiasm och energi. Det är tänker jag göra, men först tänker jag just låta resultatet få ha sin inverkan på mig. Har precis bokat min flygbiljett till Bremen och jag blickar framåt mot en mycket intressant höst och vår. Jag lovar att kommer tillbaka.


Imorgon funderar jag på att göra en video om valet. Det enda problemet är att jag behöver nog ett nytt redigeringsprogram. Jag tror förresten att det blir nyval och detta visar verkligen att alliansens tårtreklam var mycket precis och korrekt. 


Just nu har jag fokus på mina utlandsstudier samt att få fram en ny ordförande för LUF Kalmar. Bor du i Kalmar län och vill engagera dig så kan du bli medlem här: http://www.luf.se/  Jag kan annars förresten bara beklaga resultatet som vi gjorde i kommunalvalet i Mörbylånga. Vi får se vad det landar på dock och hur det blir med personkryssen. Det är oavsett inget roligt resultat. Fp har möjligen en liten chans att få två mandat, men något mandat för mig är inte särskilt troligt. - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" Hittills har jag förresten 3 personkryss i riksdagsvalet. Får se vad det landar på. Det är ett bra resultat för att ha varit sist på listan och helt ny i Kalmar. 

Av Torbjörn S. Brandhill - 13 september 2014 11:12

Sverige är beroende av att folk ska vilja arbeta med att producera och utveckla produkter. Landet skulle stanna om ingen arbetade med händerna, då det är dessa arbeten som bygger upp Sveriges BNP.


En tredjedel hoppar av gymnasiet eller går färdigt men blir underkända idag och en av orsakerna är/var att man tvingades läsa in högskolebehörighet på de yrkesförberedande programmen. De yrkesförberedande programmen borde ha lärlingsutbildningar och man borde ha valfriheten att få välja om man vill läsa in högskolebehörighet eller om man vill läsa och lära sig ett yrke. Alla kan inte bli akademiker och alla vill inte bli akademiker. Sverige skulle stanna om alla var akademiker.


Det är viktigt att poängtera att alliansen har infört att man kan välja om man vill läsa in högskolebehörighet eller inte. Det är fortfarande fritt fram att kunna läsa in högskolebehörighet om man vill. Jag tycker att det är bättre att man lär sig ett yrke ordentligt än att man väljer att hoppa av sin gymnasieutbildning. Detta säger de rödgröna nej till och jag förstår inte att partier som kommer från bland annat arbetarrörelsen kan nedvärdera dessa yrken och anse att det duger inte om man arbetar inom industrin eller bilverkstaden m.m Att nedvärdera dessa yrken är en förlegad syn på viktiga arbeten som Sverige är beroende av.


De yrkesförberedande utbildningar på gymnasiet behöver lärlingsutbildningar som är placerade på faktiska arbetsplatser istället för på en skola. Idag bygger man upp en kopia av en bilverkstad på en gymnasieskola och man har praktik ibland på olika arbetsplatser. Det är bättre om eleverna får gå som lärlingar på faktiska arbetsplatser, vilket leder till att man knyter viktiga kontakter och man får även bekanta sig med de nya maskiner som finns ute på arbetsplatserna. På en arbetsplats moderniseras maskinerna i takt med marknaden och man får därmed en bättre utbildning.


Folkpartiet vill utveckla de yrkesförberedande programmen och vi värdesätter alla yrken. Det är en av orsakerna till att jag röstar på och kandiderar för Folkpartiet i riksdagsvalet, landstingsvalet och kommunalvalet. - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå distriktsordförande LUF Kalmar

Av Torbjörn S. Brandhill - 13 september 2014 11:05






Mörbylånga kommun behöver en kulturpolitik som tar till vara på de effekter som kulturen ger. 

Kultur handlar om att uttrycka och utveckla demokrati och därmed är kultur-politiken viktig i en kommun. Vi behöver ha en kulturpolitik i kommunen som knyter ihop biblioteken med skolorna och även försöker ta tillvara på södra Ölands världsarv. Världsarvet ska användas inom undervisningen men också för att marknads föra södra Öland.

 Det behövs fler ungdomar i politiken. I dag är ingen i Mörbylånga kommunfull-mäktige under 30 år. Jag är ordförande i Liberala Ungdomsförbundet i Kalmar län och vill tillföra ett ungdomsperspektiv i beslutsfattandet. Mörbylånga kommun behöver en ung person i kommunens korridorer. Fyll den tomma skålen!

 Insändare som jag har skrivit:
 "Idag har skolelever för svaga rättigheter" - http://www.barometern.se/reagera/(3657970).gm

"Alltid uppkopplad" - http://www.barometern.se/reagera/alltid-uppkopplad-stressad-i-skolan(3772617).gm

 Min blogg: http://www.farbrorbla.bloggplatsen.se
 Min Twitter: https://twitter.com/Farbrorblas


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se