Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under november 2017

Av Torbjörn S. Brandhill - 21 november 2017 14:48


Väldigt många bra inlägg av Nyamko Sabuni om Liberalernas framtid och alliansens framtid.


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Av Torbjörn S. Brandhill - 19 november 2017 12:12

Jag skrev en motion till Liberalernas landsmöte som lydde såhär:


M14. Stöd till frivilligcentraler Torbjörn S. Brandhill, Ulricehamn


Förslag till landsmötesbeslut: 1. att Liberalerna ska ta ställning för behovet av stöd och strukturer för utvecklingen av frivilligcentraler


Sverige har under en lång tid byggt upp en stor och stark välfärdsstat där medborgarnas sociala behov har tryggats. Därför har frivilliga insatser inom välfärdsområdet inte varit så omfattande i Sverige. Under 1990-talet märktes ett ökat intresse för frivilligt socialt arbete. Åren 1993–1996 fanns statliga bidrag för uppstart av frivilligcentraler som ingick i regeringens stöd för ideell verksamhet. Inspiration kom från bland annat Norge och Danmark där man i dag har ett statligt stöd för frivilligcentraler som ingår i regeringens stöd för ideell verksamhet. På 2000-talet har de frivilliga krafterna i kommunal regi ökat i omfattning, framförallt inom äldreomsorg och integration. Den borgerliga regeringen 1991–1994 anslog medel för utveckling av den ideella sektorn, ett beredningsarbete startades och initierade forskningsinsatser. Frivilligcentralerna växte fram som en följd av det arbetet. Arbetet för att i dag stärka den ideella sektorn behöver vidgas och fördjupas. Ett led i det är att stödja utvecklingen av frivilligcentraler i Sverige.


Förutom traditionella ideella organisationers verksamhet har det under de senaste 20 åren vuxit fram frivilligcentraler. Frivilligcentraler finns i flera kommuner, gemensamma nämnare är att det är en kontaktpunkt för människor som behöver hjälp och människor som vill engagera sig för att hjälpa medmänniskor på olika sätt. Det är en mötesplats för såväl enskilda personer som föreningar och organisationer i lokalsamhället. Frivilligcentralerna erbjuder aktiviteter utifrån de besökandes behov och önskemål, såväl inom som utanför lokalen. Det är också ett informations- och förmedlingskontor för frivilliga insatser som ska underlätta för enskilda, grupper och organisationer att göra frivilliga insatser i lokalsamhället. Frivilligcentralen har kunskap om frivilligorganisationernas verksamhet och kan förmedla kontakt mellan personer som vill göra en frivilliginsats via en organisation. Frivilligcentralerna bidrar till att skapa sociala nätverk och motverka ensamhet och isolering. Frivilligcentralerna synliggör det frivilliga arbetet i närområdet och visar hur viktigt det är med frivilliga insatser. Tanken är att frivilligcentralerna ska rikta sig till alla som bor i lokalsamhället. Det är en förebyggande verksamhet och ett komplement till verksamheten inom både den offentliga och privata sektorn. I dag saknas samordning och en funktion som kan stödja och utveckla frivilligcentralernas roll och verksamhet. Det behövs regionala nätverk, kommunikationskanaler och ett nationellt nätverk. Det är ett sätt att stärka och ta till vara medborgarnas ideella engagemang. Denna struktur bör bygga på kompetens som redan finns inom den ideella sektorn med stöd från det offentliga. Ett arbete för att utveckla formerna för detta stöd bör finnas. 

 

Partistyrelsen svarade att den ansågs besvarad genom att partistyrelsen inte ansåg att man i alla situationer kan säga att frivilligcentraler är det bästa alternativet. Jag tycker det är märkligt att man inte tycker att det ska finnas stöd och strukturer för frivilligcentraler och det frivilliga arbete som utförs inom välfärdsområdet. Varför måste ett ställningstagande för stöd och strukturer innebära att man tar ställning för att det alltid är frivilligcentraler som är bästa lösningen?! Hur kan Danmark och Norge ha ett stöd för detta när Sverige inte har det? Partiet viftar helt enkelt bort frågan med att mer eller mindre säga det där är oviktigt, eller nu har vi sagt att det är viktigt men vi gör ingenting åt saken och därav är motionen besvarad. (Vilket man har haft länge i Danmark och Norge) Ja, jag försökte i alla fall med att skriva en motion. Kampen fortsätter men kampen inom Liberalerna för den här frågan verkar ganska körd tyvärr. Jag ger mig inte iallafall. I USA fick man sin första frivilligcentral för snart 100 år sedan. Sverige ligger långt efter när det gäller frivilliga insatser. 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

 

#svpol #Liberalerna


Av Torbjörn S. Brandhill - 13 november 2017 11:07


Farbror Blå och Morbror Grön kommenterar partiledardebatten där Ulf Kristersson var med för första gången. Vem var vinnaren? Vem var förloraren? Vem var bäst? Vem var sämst? Får se när vi spelar in något nästa gång. Vi kommer att försöka spel in några kortare segment.

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se