Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under maj 2018

Av Torbjörn S. Brandhill - 27 maj 2018 13:28

Det är mors dag idag. Jag tycker att det är trevligt att vi har en särskild dag för mammor. Men jag undrar: Behövs det egentligen? Är det verkligen nödvändigt att ha en dag för alla hjärtans dag till exempel? Ja, jag tycker nog ändå att mors dag, fars dag och några till hjälper till när gäller att ge varann tid. Det viktigaste med julen är att ge tid till varandra och födelsedagarna sammalunda. Grattis på mors dag till min mamma. Vad händer just nu och vad uppehåller min tid? Ja, jag pluggar förfullt. Sista inlämningen på hela min utbildning ska in imorgon. Jag kan därmed inte vara så aktiv här bloggen. Även om jag inte varit det tidigare heller för den delen. Ju närmare valet vi kommer desto viktigare med blogginlägg. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Av Torbjörn S. Brandhill - 25 maj 2018 18:38

Jag har nya mål som handlar om att röra mig 10 000 steg varje dag och att sedan efter semestern dra igång löpträning utifrån Maria Akrakas program. Det ska bli intressant. Samtidigt ska jag försöka flourskölja tänderna samt använda tandtråd i ett år. Tänderna är väl snarare en parantes men det är svårt att skapa nya vanor och då får man börja med att göra det varje dag i åtminstone någon månad. Det ska bli intressant att se vad man kan göra på ungefär 6-7 veckor. När det gäller politiken finns det också nya mål. Imorgon ska jag till Göteborg tillsammans med min bror för att delta vid Ledningskonferens. Om du inte vet om det så är jag fyra på Liberalerna i Ulricehamns kommunlista. Här har ni kommunlistan. Jag har markerat min position med blått och ni kan även hitta min bror på plats 11. Bor du i Ulricehamns kommun kan du kryssa in en ung driven, välutbildad politiker som inte är rädd för att säga ifrån. Det behövs fler unga politiken. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 


 


Av Torbjörn S. Brandhill - 24 maj 2018 21:17

Återkommer till Bloggen imorgon. Jag hinner tyvärr inte skriva något idag men tänkte imorgon berätta om del mål som jag har satt upp. Målen kommer att infrias om ett ungefär ett år med några delmål på vägen. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Av Torbjörn S. Brandhill - 22 maj 2018 21:58

Dags att plantera imorgon. Det ska bli roligt att känna hur det känns igen. Det är ett år sedan jag tränade en gran och imorgon gäller det igen. Hård träning och att vara nyttig är det som gäller inför semestern. Följ med i detta så ska vi se vad det blir för resultat på 7 veckor. Lite svårt att bedömma resultatet men ska se vad som kan tänkas ske på 7 veckor. Naturligtvis kommer jag att dricka någon öl men ska försöka slimma ner det. Jag gör det främst för att jag är nyfiken. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Av Torbjörn S. Brandhill - 21 maj 2018 12:47

Hej, jag glömde kommentera partiledardebatten. Jag får be om ursäkt för det. Jag har helt enkelt inte hunnit iochmed en hel del plugg, politik och träning. Men det kommer att komma nya videor. Det lovar jag. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Av Torbjörn S. Brandhill - 21 maj 2018 12:41

Ebba Busch Thor talar om vilket Sverige som kristdemokraterna vill ha 2028: https://www.svtplay.se/video/18087042/tal-till-nationen-mitt-sverige-2028/tal-till-nationen-mitt-sverige-2028-avsnitt-1?info=visa Jag har länge efterlyst att politikerna ska tala mer om framtidsfrågor och vill även att partierna ska peka ut vilka reformer som behöver göras. Vad krävs för att klara välfärden 2028? Vad ska vi göra för att inte ha en poliskris eller lärarkris igen om 10 år? Ebba Busch Thor lyfter fram välfärden och det är en viktig fråga under valrörelsen. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 



Av Torbjörn S. Brandhill - 7 maj 2018 22:57

Kommer att kommentera partiledardebatten imorgon. Löfven var verkligen usel. Alla socialdemokrater måste vara riktigt arga och bevikna på hans insats. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Av Torbjörn S. Brandhill - 6 maj 2018 10:52

   


Sverigedemokraterna vill alltså ha ett angiverisamhälle. Sverigedemokraterna vill att samhället ska straffa personer som inte angiver om grannen gömmer flyktingar. Finns någon sans eller balans i detta? Socialtjänsten kan grannar ringa till om man har misstankar om missförhållanden. Det är ett viktigt kugghjul där människovärdet och framförallt barn ska skyddas. Men det finns ingen som straffas om man inte angiver grannen i dessa fall. Hade det varit välkommet/vettigt om det var så? Varför gör Sverigedemokraterna det här? Jag tror att SD gör detta utspel för att stänga dörren till AfS. Sverigedemokraterna är så rädda för att en massa väljare ska tycka att de är veklingar och därmed går över till AfS. Sverigedemokeraternas riksdagsgrupp har fallit sönder under mandatperioden och här försöker Jimmie läka partiet. Här kan ni läsa om förslaget: 

https://www.aftonbladet.se/a/9mQlz5


Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att Sverigedemokraterna ligger stadigt på 18-19 % i opinionsmätningarna. Det är ovanligt högt för att vara Sverigedemokraterna. En förklaring är naturligtvis att fler vågar vara ärliga i opinionsmätningar men samtidigt finns det en stark röst för deras frågor. Nu har M och S gått ihop och föreslår Sverigedemokratisk politik vilket gör att oavsett vem som vinner valet så har SD redan vunnit politiskt. S och M är riktiga hycklare som för bara en två-tre år sedan beskyllde SD för att vara rasister och nu föreslår exakt samma sak. S gör det för att de inte klarar av att vara i opposition igen medan M gör det på grund av Reinfeldts fatala misstag med "öppna era hjärtan". Politiken handlar om att bräcka varann och sticka ut så mycket som möjligt. Ett tydligt budskap är viktigt alldeles oavsett resultat. Varför finns det inte utrymme för en röst mellan V/MP/C och S/M/KD/SD? Eller är det för otydligt och i ett framtida samarbete kommer det som sticker ut mest få styra alldeles oavsett vem som styr. Ska politiken verkligen bara handla om att göra utspel för att få väljare. Det stora problemet med partisystemet är partiernas anpassning till media och det mediala spelet. Partierna plockar upp ett finger och tittar på vad som kommer att ge väljare eller vad som kommer att väcka uppmärksamhet. Batra försökte med något helt annat och det blev hennes förfall, vilket däremot Ulf kommer att vinna på. Batra offrades för "det långsiktigt goda".


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se