Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under januari 2013

Av Torbjörn S. Brandhill - 31 januari 2013 20:19

Skolan brukar ha som utgångspunkt att eleverna ska växa som människor. De ska mogna som individer och som kunskapsbärare, men vem bär ansvaret för hur väl en skola lyckas? I klassrummet är det läraren som borde bära ansvaret för hur undervisningen går till. Den som bär ansvaret för en lärares anställning och för hur läraren sköter sitt jobb är rektorn. Det är rektorn som anställer lärarna och man kan därför per automatik säga, att det är skolans ansvar om undervisningen inte fungerar. Om undervisningen inte fungerar vad kan då en missnöjd elev göra? Det finns egentligen inget färdigt recept på hur man ska gå till väga, men steg nummer ett brukar i regel vara att prata med läraren. Fungerar inte det ska man antingen prata med sin mentor som tar upp problemet med skolans rektor eller man kan också gå till rektorn personligen. Rektorn brukar då i sin tur ta kontakt med läraren och då ta upp de klagomål som eleven eller klassen har framfört. Läraren får då en möjlighet att bättra sig, men om läraren inte tar till sig de klagomål som framförts, blir det ingen förändring. När en lärare inte tar till sig av klagomål som kommer från välmenande elever. Vem står på elevernas sida då? Vems ansvar är det att elevernas skolgång och kanske framtid förstörs på grund av att eleverna fått en oansvarig lärare?


Det är viktigt att belysa vad följderna blir av att en klass får en oansvarig lärare. Förlorarna är eleverna som får dåliga betyg och de tappar något otroligt i kunskap inom skolämnet. Denna förlust är nästan helt omöjlig att ta igen, eftersom elevernas kämparglöd oftast bryts ner av att det inte blir någon förändring, motivationen tvinar till dess att de har gett upp helt. Problemet är att om läraren är behörig kommer, han/hon att sitta kvar trots klagomål och skolans ledning kommer absolut att sitta kvar, eftersom när eleverna väl har slutat på skolan tystnar klagomålen för ett tag. Eleverna har idag alldeles för svaga rättigheter mot skolans ledning. Vi måste bygga upp ett försvar för elever som inte godtar att skolan bara viftar bort klagomål. De elever som råkar ut för dåliga lärare skulle behöva en pedagogisk rekreation, men det kan vi inte räkna med att skolan ställer upp på. Vi måste vara hårda mot lärare som inte sköter sig och vi måste även stärka våra elever i skolan, så att de vågar säga ifrån när något upprör dem. Hela Sverige förlorar på att skolelever tappar kunskaper. Skolledningen och lärarutbildningen måste ta sitt ansvar! - Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 30 januari 2013 19:32

Jag läser upp min dikt "Mål och drömmar". Det kommer att dyka upp fler videor där jag läser upp dikter, pratar politik m.m - Hälsningar Farbror Blå


Av Torbjörn S. Brandhill - 29 januari 2013 13:02

Då får vi se om kollektivtrafiken fungerar nu. Världens kaos idag utan någon rimlig orsak. såhär glad är jag. ;) Måste även säga att SVT måste skämmas för sitt sjuka val igår. Men Petra Mede ska få en chans, eftersom jag gillar henne. - Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 25 januari 2013 18:34

Listen and comment. =)
 

Av Torbjörn S. Brandhill - 21 januari 2013 07:38

Centerpartiet håller på att dö ut, men Annie Lööf var ganska bra i partiledaredebatten och i Agenda. Hon måste börja kämpa, eftersom i allmän mening är hon inte omtyckt. Det beror på de nya sjuka förslagen, hon som ledare, det möjligt pengafusket, samt centerpartiets problem med att profilera sig. Jag tror att de borde visa tydligare till exempel: vad de har gjort och vad de vill göra för Sveriges företagare. - Hälsningar Farbror Blå på väg till föreläsning.

Av Torbjörn S. Brandhill - 17 januari 2013 14:42

Nyskriven dikt idag:

http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1573931 


- Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 15 januari 2013 08:01

Det är såhär det ser ut utanför min bostad på Öland. Inte härligaste synen. Ogillar snö som ni vet. - Hälsningar Farbror Blå

Av Torbjörn S. Brandhill - 14 januari 2013 17:36

Då var opponeringen inlämnad. Det är så skönt nu när man inte kan göra något mer. Kan jag slappa nu då? Nej, självklart inte! Tenta på fredag. Måste läsa en hel del inför det. En riktigt jobbig start, men sen blir det bättre. Helgen som kommer ska bli härlig. Här är en bild på mig: Den är tagen i Västerås. Vi hörs imorgon alla. Idag har det varit en halv jobbig dag. ;)


  - Hälsningar Farbror Blå

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se