Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under april 2013

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 20:23


10. Litauen (Andrius Pojavis – Something)


Martin: Betyg: 0. En pop låt i Coldplay och U2 stuk som är rätt så tom och en extremt dålig sångare som är överdrivet dålig på engelska och kan verkligen inte ta för sig som artist på scenen på ett bra sätt. Årets skäms- och skrattbidrag. (0 points)


Farbror Blå: Betyg 0. Ett fantastiskt dåligt bidrag med en pinsam sångare som varken kan sjunga eller ta för sig på scenen. Låten i sig skulle kunna vara helt okej om inte den nuvarande sångaren hade förstört den. Med en bra sångare hade man kunnat lyfta låten, men med den nuvarande artisten sjunker låten bara djupare, djupare, djupare tills dess att alla har glömt låten. Låt oss alla bara glömma detta och gå vidare. Tack. (0 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 20:20


9. Montenegro (Who See – Igranka)


Martin: Betyg: 1. En Balkan hip hop låt som ska få en att dansa på dansgolvet, men jag köper det inte och tydligen behövs det show för att låten ska få ett liv. (1 point) 


Farbror Blå: Betyg 1. Detta är en låt som ska försöka få en att pli peppad, men jag känner verkligen ingenting, mer än en vilja att stänga av. Det kan hända att låten kräver sin miljö, men det är ingenting jag bryr mig om. Jag tycker att det är segt, ointressant och helt sönder producerat. (1 point)

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 20:16


8. Nederländerna (Anouk – Birds)


Martin: Betyg: 2. Nederländerna tycks göra sitt största försök någonsin för att komma till final, som de har missat sedan 2004. Det är rätt så pampigt och lite medryckande, men det är inte så lätt att till sig helt och måste nästan få fler lyssningar att man ska till sig låten. Även om Anouk må sjunga bra i Adele stuk, så är låten ett osäkert kort och kan bli flipp eller flopp hos Europa. (2 points)


Farbror Blå: Betyg: 3. Nederländerna skickar en låt som är bra och intressant. Jag var tvungen att lyssna på låten över 10 gånger innan jag kunde bestämma mig för vad jag skulle tycka. Sångerskan har en mysig soulröst som berör och det finns egentligen inga fel med låten. Svårigheterna ligger i att förmedla låten på scenen. Mitt förslag är att sätta sångerskan på en stol, sätt ihop en grupp dansare som gör en snyggt koreograferad dans som passar låtens lugn och sätt sedan kamerafokus på dessa olika ting. Det skulle bli en riktigt mysig och vacker upplevelse. Problemet med bidraget idag är att den är svår att ta till sig och jag tror att mina ändringar skulle göra att låtens kvaliteter når fram. (3 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 20:13


7. Ukraina (Zlata Ognevich – Gravity)


Martin: Betyg: 1. Likadan som Ryssland men överdrivet till max med drama och låten känns bara konstgjord rätt igenom. Är verkligen skeptisk om det funkar live med hennes sångröst som ska ta i hela tiden. Hon kan knappt ens sjunga titeln i låten och det är ILLA. (1 point)


Farbror Blå: Betyg: 2. Här har vi ännu en låt som skulle kunna vara riktigt bra om bara livesången vore bra. Hon kanske lyckas sätta den tills den 14 Maj, men blir det som i Ukrainas uttagning tackar jag gärna nej. En intressant låt med härliga vändningar som inger ett visst hopp, men sången oroar mig. Sången är på gränsen till falsk i studioversionen och med lite nerver kan det bli en skräckupplevelse i Malmö Arena. (2 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 20:10


6. Ryssland (Dina Garipova – What If)


Martin: Betyg: 2. Amerikanske r’n’b dramalåt i rysk version med drama i överdos som bara räddas av ett starkt slut på låten. Men låten är jag skeptisk om det funkar live för man har hört såna här låtar förut i tävlingen och de uppskattas inte helt av Europas publik. (2 points)


Farbror Blå: Betyg 2. Putin-styre värnar och ber om fred. Vad vackert av dem. Nej, det är helt klart pinsamt av Ryssland att sjunga om fred och kärlek till andra människor. Där var det sagt. Låten är en säker, tydlig ballad som påtagligt visar var den står. Vi som lyssnar förstår ganska fort vart sångerskan är på väg. Det är fint med trygghet, men jag känner att ballader borde ha en explosionseffekt eller en beröringseffekt, vilket den här låten helt klart saknar. Passion kan inte komma från enbart trygghet. (2 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 20:07


5. Danmark (Emmelie de Forest – Only Teardrops)


Martin: Betyg: 3. Storfavoriten i tävlingen vill nog gärna ta tävlingen till andra sidan Öresund med irländsk filmmusik. Men låten är inte så fantastisk som många tror, för tar man bort trummorna är den tom och Serbiens bidrag förra året berörde mer med sin filmmusik låt. Final blir det, men kanske bara topp 10 i min värld. (3 points)


Farbror Blå: Betyg 4. – Hur kan man ens nämna Loreen när man hör den här låten? Vadå härmar Loreen? Detta är en låt som har en stark kvalitéstämpel, men med bristande scenframträdande. Själva framträdandet behöver fräschas upp och göras snyggare. Låten är snygg, hon sjunger bra, det finns en harmoni i låten som saknas i flera andra låtar i årets Eurovision. Frågan är om allt detta räcker till en seger. Det räcker inte med det där framträdandet, men låten har potential att nå väldigt långt. (4 points)

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 20:01


4. Kroatien (Klapa s Mora – Mižerja)


Martin: Betyg: 2. Kroatien skickar en egen Il Divo och musiken må vara fin, men låten berör inte och det känns som vatten i ett glas. Killarna i gruppen må sjunga, men de är ljusår från Il Divo och det saknas lite tyngd i rösterna för att bära låten. En demolåt som inte ens Il Divo hade släppt på skiva och det går inte till final, tror jag. (2 points)


Farbror Blå: Betyg 1. De förväntar sig att man ska säga: Åhh, vad vackert. Tack så mycket för skönsången. Men svaret är: Nej! Det är inte vackert. Det är smörande, inställsamt, sliskigt och avskalat. Stämningsfull skönsång kräver mer än en tillintetsägande låt och ointressanta sångare. (1 point)

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 april 2013 19:57


3. Slovenien (Hannah – Straight Into Love)


Martin: Betyg: 3. En modern dance electro house låt och verserna byggs till något väldigt bra som har lite 80-tals glamdisco. Sen blir det bara konstgjort i refrängen som inte går ihop och är skeptisk om det funkar live med hennes röst. Dessutom är den lite väl gapig på slutet och det är en pusselbit som kan knäcka låten. Men finns det show i hennes nummer blir det final. (3 points)


Farbror Blå: Betyg 2. En låt som kräver två saker: Ett bra liveframträdande och den kräver sin miljö. Låten är svårsjungen och med tanke på hur liveversionen låter så lär det bli riktigt hemskt i Malmö arena. Låten känns inte fräsch, men i rätt miljö och bra liveframträdande så kan det gå riktigt bra. Än så länge är det inte mer än 2 poäng. (2 points)

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se