Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under oktober 2012

Av Torbjörn S. Brandhill - 29 oktober 2012 22:48

Detta är mitt svar till alla kompromisshatare inom och utanför politiken: 


I ett parti eller land där man inte kompromissar finns det ingen demokrati. Att kompromissa handlar just om att allt inte bara ska ske på mina villkor utan också på andras villkor. Vi kompromissar om att vi ska ha val, att vi ska ha en riksdag, vilka partier vi ska i riksdagen, vem som ska vara statsminister, vilken politik som ska föras. Demokratin bygger på att vi kompromissar i olika frågor.- Hälsningar Farbror Blå



 
Om man är ute efter bra priser är detta företaget ett väldigt smart val.
 
 
 
 
Jag fick ett trevligt bemötande och seriösa kunniga svar när jag frågade om deras produkter.
 
 
 
 
Vällagad mat och ett mycket trevligt matställe. Maten är dock inte helt min stil.
 
 
 
Av Torbjörn S. Brandhill - 27 oktober 2012 17:11

http://www.svtplay.se/debatt


Det är intressant att vi än idag debatterar om kungen var på strippklubb eller inte. Vad gör detta för skillnad idag? Vi republikaner får varken fler eller färre argument för ett avskaffande av monarkin. Rojalister får se en annan bild av kungen som person möjligen. Men ämbetet är fortfarande lika dant oavsett om kungen var på strippklubb eller inte. Det är en väldigt löjlig debatt som enbart kan ses som ett riktigt lågvattenmärke i Svt-debatts program.


Debatten som fördes mellan Desirée A Schein och författarna för boken ”Den motvillige monarken” var även mycket märklig. Jag kan ärligt säga att jag inte har läst någon av böckerna, men finns det verkligen "bara" vittnesmål som stöd för att kungen var på strippklubb? Ska bara ord stå mot ord i debatten? Man som tittare fick ingen klar bild över huruvida vi ska tro på någon av de som debatterade. Debatten föll pladask och jag kände att den lika gärna hade kunnat föras hemma hos någon av debattörerna utan kameror och publik. Det är inte alltid den mest snaskigaste debatten som är den mest intressanta debatten svt!


Det är dock inte det som är det viktiga, utan det viktiga är om det som har hänt har någon relevans idag. För kungen som person verkade det ha en viss relevans, men när det gäller ämbetet är hans fadäser enbart små puffiga moln. De små puffiga molnen står i vägen för en demokrati debatt om kungaämbetet. I en civiliserad demokrati ärver vi inte våra ämbeten. På vilket sätt är debatten om kungens eventuella strippklubb besök en väsentlig fråga, när det finns en mycket viktigare debatt att föra  när det gäller kungens ämbete?

Befria kungen, låt honom få vara sig själv. Inför republik =)

Hälsningar Farbror Blå


 
En bra pizzeria om man ska hämta mat. Maten smakar helt okej, men stället är inte särskilt inbjudande. Det känns inte särskilt tillfredställande att sitta där.
 
 
 
 
 
God mat, men lite väl lite kebab när man beställer samt hämtar. Priserna är även lite högre än på andra pizzerior, men personalen är i alla fall trevlig.
 
 
 
 
Detta är ett ställe som jag rekommenderar. Själva ställets brist på mysfaktor drar ner betyget till en fyra. Men maten är väldigt god och personalen är trevlig.
 
 
 
Av Torbjörn S. Brandhill - 26 oktober 2012 22:21

Lite mer fakta om evolutionslära på bloggen. Det finns en brist på kunskap när det gäller evolutionslära hos väldigt många i vårt samhälle.

 

Cellära  Reduktion – (celldelning)


Meios Interfas – 1. Identiskt lika som mitos. Cellens ”normala” tillstånd

Profas – 1. Kromosomerna delar upp sig parvis där ena halvan är från individens fader och den andra halvan kommer från individens moder.


Metafas – 1. Kärnmembranet löser upp sig samtidigt som centriolerna drar i kärnspolarna.


Anafas – 1. Celler delar sig till två nya celler. Notera att systerkromatiderna inte skiljs från varandra.


Telofas – 1. Cellen delar sig till två nya celler. Båda får en enkel kromosomuppsättning.


Mitos. Profas – 2. Telofas – 2. Interfas – 2.


Skillnader mellan Meios och mitos? • Antal delningar • Typ av celler som delas • Genuppsättningen i slutet • Antal celler • Funktion i kroppen

 Hälsningar Farbror Blå


Referenser:

NE: Meios Tillgänglig: http://www.ne.se/meios (2012-10-24)

NE Mitos Tillgänglig: http://www.ne.se/mitos  (2012-10-24)

Wikipedia: Meios Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Meios (2012-10-24)

Wikipedia: Mitos http://sv.wikipedia.org/wiki/Mitos (2012-10-24)



Av Torbjörn S. Brandhill - 25 oktober 2012 18:53

Me singing Chiara Siracusa's song What If We. She represented Malta in Eurovision Song Contest 2009 with the song What If We. This is my tribute to one of my favorite singers and to everyone who wants to be free. - Torbjörn S. Brandhill ;)

Av Torbjörn S. Brandhill - 25 oktober 2012 15:58

Ich schrieb diesen Text 22. Oktober 2011. Heute habe ich eine Führerschein etcetera.


Das ist eine sehr schwere Frage, weil ich so viele Wünsche habe. Was ist ein Wunsch? Es ist eine interessante Frage. Ich weiß nicht, aber es ist nicht eine sehr gute Frage.


Mein größter Wunsch ist, dass ich in 10 Jahren in dem Reichstag sitze. Warum will ich das? Politik ist mein größtes Interesse und darum will ich natürlich mit Politik arbeiten. Meine Interessen sind umfangreich wie der Inhalt der Politik.  Vielleicht ist es warum ich mag Politik.


Ich wünsche, dass ich auch in der Zukunft eine soziale Person bin. Ich hoffe, dass mein sozialer Bereich sehr gut in der Zukunft ist. Ich weiß nicht aber ich hoffe, dass ich viele Freunde habe und dass ich guten Kontakt mit meiner Familie habe.


Es gibt immer unfreundliche Personen, die einem das Leben sauber machen können. Ein anderer Wunsch ist, dass ich Bowling und Federball spiele, weil es mich sehr glücklich macht. Es macht mich glücklich, weil ich ein Wettbewerbsmensch bin.


Nach dem Gymnasium will ich an der Uni studieren. Ich bin wie ein „Staubsauger“, also ich sauge  alles Interessantes auf, also ich habe noch nicht bestimmt was ich an der Uni studieren soll möchte. Vielleicht studiere ich: Politik, Soziologie oder „Philosophie“.


Seit der dritten Klasse habe ich Klavier gespielt. Ich wünsche, dass Klavier auch in der Zukunft ein Teil meines Lebens bleibt. Ein großer Traum für mich ist, dass ich an einem Liederfestival teilnehmen kann. Ich muss nicht auf dem Festival singen aber Klavier spielen, weil ich sehr viele Lieder auf dem Klavier spielen kann. Aber ich mag auch singen.


Ich wünsche mir auch, in einem Jahr meinen Führerschein machen zu können, weil du dann eine viel mehr unabhängige Person sein werde. Ich habe nur wenig Interesse an Autos, der Führerschein kann noch ein Jahr warten. Ich glaube, dass mein Wunsch nicht übertrieben ist. Das ist ein kurzer Text über meine Träume. Was ist dein Traum?

-Grüsse Torbjörn S. Brandhill




 
Väldigt mycket reklam och tv-program som är lika stimulerande som att sitta på bussen till skolan. Det skadar inte, men ger ingenting heller.
 
 

 
Kort och gott en bra butik, med ett bra utbud av sportsaker samt märken.
 
 
 
Av Torbjörn S. Brandhill - 24 oktober 2012 14:06

Hej, idehistoriatentan gick jättebra. Ett stort leende igår under nästan hela dagen. Idag blir det en lugn dag med en hel del ”nyttiggöra”, men en väldigt lugn dag. Det är något som alla behöver emellanåt, men det är väldigt underskattat. Vad kan man tänkas göra när man ska ta det lugnt då? Ja, det handlar inte om att ligga på soffan hela dagen, utan man gör alla olika saker om man inte känner belastar en. En vilodag går ut på att jag: bloggar, spelar piano, skriver dikter, handlar, lyssnar på musik, sjunger, spelar möjligen något, läser kanske något m.m Vad som helst som jag inte känner belastar utan bara saker får mig att ta det lugnt.


Ett exempel förresten på hur jag skrev när jag var 13 år gammal är meningen: Det är ett svar på frågan ”Vad gjorde tvillingarna varje dag?” Svar: ”De dokumenterade; sin existens varje dag.” – Meningen kommer faktiskt från när vi skulle skriva om Peter Pohls och Kinna Gieths bok ”Jag saknar dig, jag saknar dig” på svenskan. Läraren tittade efter, ritade eller skrev sedan ett gigantiskt frågetecken bredvid. Vad menade jag med meningen undrade hon förbryllat. Vad tror ni? Hur skulle ni tolka det jag skrev? Skulle du också bara skriva/rita ett stort frågetecken? För mig är det självklart glasklart, vad det som står faktiskt betyder. Men det ska bli intressant att få reda på hur andra tänker i det här avseendet.


Av Torbjörn S. Brandhill - 23 oktober 2012 09:09

Får tillbaka min idehistoria-tenta idag. Ska bli intressant har gått igenom tentan i huvudet flera gånger, men det är helt omöjligt att sia om hur det gick. Bara ett alternativ alltså: Vänta och se. - Hälsningar Farbror Blå

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se