Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under december 2015

Av Torbjörn S. Brandhill - 31 december 2015 17:59

Nästa år kommer snart och det är snart ett år sedan jag spelade in den här videon med Comotovi. Vi har planerat att göra nya videor samt en uppföljare i januari. 2016 ska bli intressant och mitt nya jobb finns det många intressanta saker att säga om. Det bästa med jobbet hittills är framförallt mina kollegor. 

 

 

 

 

 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Av Torbjörn S. Brandhill - 21 december 2015 19:19

Först vill jag säga att killarna som bor på det flyktingboendet där jag är behandlingsassistent är riktigt duktiga. Jag lär mig nya saker varenda dag och jag pratar engelska varenda dag på jobbet. Jag blandar tyska, svenska och engelska i mitt arbete och lär mig lite dari på kuppen. Det som man behöver tänka på är att prata långsamt och vara riktigt tydlig. Det är även viktigt att vara professionell i sitt bemötande och att ständigt försöka ha is i magen. Ett tips som jag skulle ge till en som ska jobba med människor där du är ledare är att tänka på hur du klär dig. Ju bättre du är klädd desto mer benägna är folk att lyssna på vad du säger. Det finns studier där ledare har varit normalt klädda och då lydde personerna 42 % av gångerna medan en finklädd eller uniformklädd person hade så hög procent som 92 %. Detta är något som jag redan visste från politiken, men det är ett tips om du vill få mer makt i din vardag eller på ditt jobb. 



- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Av Torbjörn S. Brandhill - 19 december 2015 11:38


Farbror Blå och Morbror Grön nämner vardera 5 saker som vi inte skulle kunna vara utan under julen.


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"


#Julafton #Jul #Youtubers #FarbrorBlå

Av Torbjörn S. Brandhill - 19 december 2015 11:31


Farbror Blå och Morbror Grön nämner 10 saker med julen som vi skulle kunna leva utan. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 



Av Torbjörn S. Brandhill - 18 december 2015 13:11

          

 

Farbror Blå frågar ut Inger Hilmansson oppositionsråd i Kalmar kommun för Liberalerna. Hon aviserade att hon slutar som oppositionsråd i Kalmar kommun i vår: http://www.ostrasmaland.se/kalmar/hilmansson-slutar-som-oppositionsrad/ Men hon lämnar inte politiken vill jag noga understryka. 

 

 

1. Vad var det som fick dig att ta beslutet att sluta som oppositionsråd? - Jag har funderat på vad som är bäst för partiet och den som ska efterträda mig. Jag känner att vi nu har klarat av landsmöte och namnbyte och att det känns bra i partiet, även om vi måste växa mer. Men det finns just inget att spekulera om just nu. Hade det hänt något i partiet så kanske jag varit tvungen att vänta bara av den anledningen Jag har kommit fram till att jag inte ska ställa upp som första namn i nästa val och då vill jag ge min efterträdare chansen att bli känd. Jag finns ju också kvar i kommunfullmäktige. Sen blir vi ju troligen regionkommun med allt vad det innebär av direktval och tillväxtpolitik i regionen. Jag är lite sugen att satsa på det, men har nu lite tid på mig att fundera på det.

 

2. Vad gör ett oppositionsråd på dagarna när det inte är valrörelse? - Det är en hel del möten att bevaka. Jag beslutar i både arbetsutskottet till KS och i KS, personaldelegationen, kommunbolagets styrelse och KF. Jag är också med i Brottsförebyggande rådet, tillgänglighetsrådet och krisledningen som ingår för de som medverkar i arbetsutskottet. Som gruppledare har jag kontakt med de förtroendevalda och jag måste följa med vad som händer i de olika nämnderna i kommunen. Jag ska ju som gruppledare också följa lokalföreningens arbete och informera om viktiga frågor. Jag ska tillsammans med den politiske sekreteraren ordna gruppmöten och ev. föredragningar och lotsa frågorna fram till ett samlat beslut i KF. Jag ska också försöka tillsammans med de övriga partierna att arbeta i alliansen. 

 

3. Vad är du mest stolt över under din tid som oppositionsråd? - Kanske just det att vi alltid haft en god stämning i partiet och jag vet att jag lockat medlemmar . I politiken är många saker genomförda som vi egentligen fått avslag på i motioner. Några har kallat mig ”den sista fria rösten i Kalmar”, eftersom jag vägrat tiga om sådant som medborgarna ska ha reda på. Som framgår av media nu, så har jag varit oppositionen och jag är glad att Liberalerna har tagit den positionen här. Jag hoppas vi kan fortsätta den linjen. När stora delar av övriga liberala Sverige gick bakåt , fick vi fler röster och behöll våra mandat. Det är jag glad för.

 

4. Jag måste även fråga: Vad du tyckte om namnbytet? Då jag inte kunde ställa frågan personligen. - Jag tyckte egentligen att det var bättre att fokusera på innehållet i förnyelsen av politiken istället för att byta namn, men jag har alltid tyckt att vi ska använda Liberalerna i det ursprungliga namnet. Jag hade dock rösta Ja till namnbytet eftersom det var så framarbetat och jag ställer upp på namnbytet till 110 procent.

 

5. Vad tyckte du om några av de förslag som Liberalerna röstade igenom vid Landsmötet 2015? - Jag gillar att man tar position i kvinnofridfrågorna, där utvecklingen faktiskt går bakåt. Jag gillar också att vi tar tillbaka försvarsfrågan, där Allan Widman har ett starkt förtroende i många läger. Sen är det bra att man ska arbeta mer med tjänstemannaansvaret, det är en viktig demokratifråga. Skatteförslagen är bra och även att vi förespråkar mer marknad när det gäller arbete och bostad.


6. Avslutningsvis vill jag fråga om du har något tips till en som är ny som oppositionsråd? Alltid vara påläst och diskutera med din fullmäktigegrupp när du tvekar. Om du blir påhoppad ska du ge igen, helst på ett behärskat sätt, och komma ihåg att du är på rätt spår när inte motståndaren kan ge sakliga argument. Som gruppledare är du tränaren som ska hålla spelarna väl förberedda och på gott humör.


Inger Hilmansson lärde mig flera saker under den tid som jag var distriktsordförande för Liberala Ungdomsförbundet i Kalmar län. Hon visade sig orädd och hon lärde mig framförallt om när det är dags att sluta med något. Vad hon sade om det tänker jag hålla för mig själv tills det kommer fram en ung kille eller tjej och frågar vad jag tycker om det. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå 


#svpol #Kalmar #Liberalerna


Av Torbjörn S. Brandhill - 17 december 2015 22:13

Jag har bara provat bänkpress en enda gång, men skulle gärna fortsätta träna det. Sakta men säkert ökar jag på min träning. Jag har gått ner två kilo sedan augusti och min kondition har ökat avsevärt.




- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill 

Av Torbjörn S. Brandhill - 16 december 2015 10:33


Bert Karlsson får ett riktigt anfall. Jag förstår inte att en människa kan bete sig på det där sättet. Jag kan hålla med om att journalisten var väldigt partisk och anti-Bert men den där reaktionen var obefogad. Reagerar Bert likadant när en myndighet ifrågasätter, när en revisor ifrågasätter eller när en medarbetare ifrågasätter? Han har sagt i en video att en medarbetare ska inte hålla med chefen. Det verkar inte vara något som Bert Karlsson står för i praktiken. Bert Karlsson har inte engagerat sig i flyktingboendefrågan för att vara empatisk och godhjärtad utan han har gjort det på grund av att det är lukrativt. Det smutsiga i sammanhanget är att det är skattepengar som betalar. (Jag säger inte att de inte satsar via riskkapital utan det vet jag att de gör. Men det är pinsamt att Bert Karlsson vägrar se intressekonflikten) Sen måste jag säga att jag tycker att det var en väldigt korkad fråga av journalisten. En tredjedel i vinst? Alltså hör hon inte själv hur osannolikt det låter? 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"

Av Torbjörn S. Brandhill - 14 december 2015 13:01

Det tar mig inte många sekunder innan jag tackar ja till att skriva ett blogginlägg om Las Vegas. "Möjligheternas stad", "vinnarnas stad" och "förlorarnas stad". Det poppar upp politiska samt filosofiska frågor hos mig. En politisk fråga är miljöfrågan, som man behöver fundera över när det gäller Las Vegas. Las Vegas ligger mitt ute i ingenstans och man slösar vatten till absurdum. De lever som i en dröm och att man inte har någon sans eller balans retar mig lite.


Nu har jag sagt det och kan gå in mer på de filosofiska frågorna och Las Vegas viktigaste del nämligen hasardspelen. Jag är som bekant en person som älskar hasardspel i form av roulette, Black jack, Texas holdem m.m Varför nämnde jag att det är filosofiskt kanske du undrar? Det kanske du inte gör, men jag kan svara på det. Livet är ett lotteri där du har dragit vinstlotten om att få leva. Mängd människor som aldrig sett dagens ljus är mångdubbla fler än de som fått leva. Den variation av människor som det hade kunnat bli istället för mig är fler än sandkornen i Sahara. Forskare vet det genom att titta på hur många olika sätt som ett DNA kan se ut. Det har funnits en otrolig tur när det gäller att just jag finns och trots det vill vi människor ha kontroll över situationen. Kontroll över situationen är precis det som får folk att spela på hasardspel. Jag älskar det, men vet att jag inte kan slå slumpen och ännu mindre kontrollera den.


Black Jack, Texas holdem och lite roulette i Las Vegas vore häftigt att spela. Det vore även riktigt häftigt att se någon show i Las Vegas. Jag får bygga upp lite kapital först bara.


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se