Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under mars 2010

Av Torbjörn S. Brandhill - 30 mars 2010 23:17

Detta klipp är med Amelia Andersdotter och Magnus Ljungkvist och de diskuterar om hur piratpartiet och andra "mindre" partier kunde/kan ha ett sådant bra genom slag i de sociala medierna. Jag tycker det är väldigt anmärknignsvärt att piratpartiet lyckades komma in i europaparlamentet när partiet bara är 3.5 år gammalt. Kommentera gärna klippet! Snart kommer det riktiga debatter med kommentarer från mig. =) Ha en glad påsk =)


Av Torbjörn S. Brandhill - 30 mars 2010 19:15

"Idealisten" av Thomas Bodström

“Det ska bli ett sant nöje att döda dig…”

Detta citat använder jag för det finns en liten koppling mellan Magdalena Graafs bok och “Idealisten” men vad ska du få ta reda på själv när du läser boken.

Thomas Bodströms bok “Idealisten” från 2009 som skildrar hur det svenska polisiära och politiska spelet fungerar. Idealisten är en uppföljare till den suveräna boken “Rymmaren” som jag också har läst.

 

Thomas Bodström är en riksdagsledamot sedan 2002 och är en utbildad advokat, som driver en egen advokatbyrå. Han var justitieminister i den socialdemokratiska regeringen mellan åren 2002 till 2006. Thomas Bodström är även författare till tre böcker, hans debutroman “700 dagar i Rosenbad” som utkom år 2004. Thomas Bodström utkom sedan med romanen “Rymmaren” år 2008 och sedan “Idealisten” år 2009. Bodström har goda kunskaper om hur polisväsendet och kriminalvården fungerar i Sverige och därför beskriver han både systemet och maktkamperna inom detta system väldigt bra.

 

Boken Idealisten handlar om en polisutredning kring ett politikermord på en man kallad Carlos Fernandez. Han var folkpartist och inledde ett blocköverskridande arbete mot rasism tillsammans med socialdemokraten Jan-Olov Pettersson. Detta skapar en stor irritation och debatt mot Sverigedemokraterna och detta leder sedan till att Carlos bli mördad utanför sitt hem. När detta sker blir det väldigt stora misstankar mot den kända Sverigedemokraten Carl Struwe. Ledaren för mordutredningen blir kriminalinspektören Susanne Dahlgren, men under hela utredningen möter hon hårt motstånd från manliga åklagare och kollegor. I samband med mordutredningen korsas hennes vägar ännu en gång med advokaten Mattias Berglund, hennes f.d älskare. Den förra Justitieministern Gerd Lundin försök till att vända i opposition, den kommande politiska krisen till sin egen för del, men hon får utstå en hel del saker som hon känner igen från den gamla minister tiden.

 

Thomas Bodström har fått utstå en del kritik för sitt skrivande av en hel del kritiker, men jag måste säga att jag inte kan förstå denna kritik. Jag tycker att Bodström skriver med en härlig lätthet i sitt språk och med det menar jag inte att ordvalen är enkla utan texten är snarare lätt att ta till sig. Det finns säkert väldigt många som skulle tycka att det finns väldigt många krångliga ord i ”Idealisten”. För mig passar språket perfekt, eftersom att jag har ett välutvecklat ordförråd och jag kan väldigt mycket om politik och det utgör att det blir väldigt stimulerande för mig att läsa en bok som har många krångliga ord. När de olika karaktärerna i boken beskrivs väldigt bra utan några onödiga detaljer. Oftast beskrivs dem i händelser i stället för i berättande text alltså man får själv urskilja hur personer är utefter hur dem beter sig.

 

Exempel: ” – Vill du att jag ska berätta hur jag ser på saken? frågade Susanne i ett försök att hitta samförstånd. Åklagaren Magnus Granath rynkade pannan . – Faktiskt inte, det är viktigaste är att vi är tydliga med våra befattningar. – Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, svarade Susanne. Magnus Granath lutade sig fram på skrivbordet och stödde sig på armbågarna. – Att det är jag som har befälet! Alla utredningsåtgärder måste gå genom mig.”

 

 Man förstår väldigt snabbt att Magnus är en odräglig typ som gör allt för att bruka sin makt. Miljöbeskrivningarna i boken kommer ständigt från någon persons ögon. Ett exempel kan vara när någon går en promenad utomhus skriver Bodström inte att det var ett ruskigt väder utan istället säger eller tänker personen i boken att det är ett ruskigt väder. Fast något som jag verkligen tycker har fångats i boken är hur det är för en politiker i riksdagen. Att det inte bara går ut på att få höga löner, utan det finns ständigt fiender runtomkring dig som vill inte blundar åt att sätta en kniv i sidan på än.


Thomas Bodström vill med idealisten avslöja spelet mellan politiker, advokater, poliser och åklagare. Ett spel där ingen kan lita på att någon eller någonting är som det ser ut att vara. Jag tycker att detta budskap är väldigt viktigt att föra fram, eftersom detta spel alltid mörkas av de inblandade. Det framförs väldigt tydligt och det har stärkt mig som politiskt aktiv att vilja skapa en etisk förändring inom kriminalväsendet. Jag ger ”Idealisten” en åtta av tio på en skala mellan ett och tio.

Den var verkligen bra så läs denna boken!

Av Torbjörn S. Brandhill - 29 mars 2010 19:19

 Didrik Solli-Tangen - My Heart Is Yours. Didrik Solli-Tangen är en 22 årig artist som har jobbat som operasångare i USA. Norges bidrag tycker jag är riktigt dålig. Det är en väldigt dålig ballad och han sjunger ständigt hard istället för heart. Texten är lite B plus att det är alldeles för lite power i låten. Han sjunger för den delen helt okej men låten är riktigt dålig. jag tror att Norge hamnar mellan 12 plats och 20 plats. Jag ger 2 av 5 till Norge. Möjligen kan det bli en 3:a om han gör ett bra framträdande i Oslo. Norge är redan klara för final på grund utav att de vann förra året. Alexander Rybaks låt från förra året tyckte jag personligen var riktigt dålig emn jag anade att den kunde gå bra. Alexander Rybaks låt var max en 2:a av 5 för mig. 


(När jag har fått mitt medlemskap i ett visst förbund kommer jag börja skriva mer om vad det partiet har åstakommit och vill åstakomma.)

Av Torbjörn S. Brandhill - 26 mars 2010 16:44

 Island Eurovision song contest 2010 Hera Björk "Je ne sais quoi" är en typisk pop-låt. Som påminner en hel del av Islands Eurovision bidrag "This is my life" från år 2008. Denna är dock lite mer pop än techno. Hera sjunger bra och absolut tillräckligt bra för den här låten men jag tror att denna låten är lite mer beroende av att de bjuder på en bra show.Jag tror att denna låten kommer att komma 12 plats i Eurovision just för den är ooriginell men ändå är det proffsigt gjort. Det som talar emot denna låten är att Hera är inte den snyggaste sångerskan och låten är lite tillintetsägande så det kan absolut hända att den inte går till final. Jag tycker att det var ett smart drag av Island att inte skicka en ballad som förra året för det märks att det är för många ballader i år. Det finns även för många dåliga ballader i Eurovision men mer till det lite senare.

Jag kommer att kommentera alla de nordiska bidragen och några av de andra när "Inför Eurovision song contest" har börjat.

Av Torbjörn S. Brandhill - 24 mars 2010 19:22

   Mona Sahlin är partiledare för socialdemokraterna. Min första fråga är om det egentligen borde ha valt henne? Mätningar visar på att när Mona sahlin är tyst stiger förtroendet för socialdemokraterna. Hon är en väl meriterad politiker men beter sig ibland i debatter som en vilsen varg. Ett bra exempel på det är debatten mot Jimmie Åkesson där hon hade stora problem att bemöta sverigedemokraterna. Detta var lite konstigt på grund utav att Mona sahlin har varit integrationsminister mellan 2000-2002. Mona är 53 år och har suttit i riksdagen mellan åren 1982-1994 och 2002-tills nu. Hon var vice statsminister år 1994 framtills den så kallade "tobleroneaffären". Tobleroneaffären gick ut på att Mona sahlin betalade personliga utlägg med statens kontokort. Förundersökningen till brottet lades ner när inget brott kundde påvisas. "tobleroneaffären" kallas den för att Mona Sahlin köpte två toblerone i de köp som hon gjorde. Sammanlagda summan som hon handlade för kom upp i cirka 50 000 kronor. Efter att domen lades ner betalade Mona Sahlin tillbaka pengarna till statskassan. (+15000 kronor) Efter affären tog Mona en time-out från politiken. För tillfället är Mona Sahlin partiordförande för socialdemokraterna sedan 2007. Mona Sahlin valdes som ordförande för att det var dags attha  en första kvinna som ordförande i socialdemokraterna och då var hon ett ganska klart val just för att hon var en utav de mest meriterade politiker inom socialdemokraterna.


Innan Mona Sahlin blev tillfrågad blev till exempel både Margot Wallström och Margareta Ulvskog tillfrågade men de tackade båda nej. (Plus en hel del andra kvinnor blev tillfrågade) Mona Sahlin sitter som statsministerkandidat i det rödgröna samarbetet. Maria Wetterstrand har ofta blivit tillfrågad om hon hellre skulle vilja vara statsministerkandidat just för att hennes förtroende siffror är mycket högre än Monas.

Mona Sahlin anser jag är en dålig debattör och det tror jag kommer bli avgörande i riksdagsvalet 2010. Jag tror att partiledardebatten som oftast är en månad innan valet kommer bli väldigt betydande för socialdemokraterna och kristdemokraterna. När det gäller socialdemokraternas politik tycker jag att deras kritik mot sjukförsäkringen var både rätt och fel. Det som var rätt var att det var fel av regeringen att cancersjuka som inte var färdig behandlade var tvungna att söka jobb. Cristina Husmark Pehrsson har inte varit tillräckligt tydlig med vad som är bra med detta.

Det som var väldigt bra med regeringens sjukreform var/är att en hel del sjuka kommer lättare tillbaka till arbetsmarknaden. Så borde det vara i ett land som Sverige där vi har de bästa förutsättnignarna men ändå är det sjukaste folket i världen.


1.Socialdemokraternas förslag var FRA och det är en anledning emot socialdemokraterna.

2. Socialdemokraterna vill tillbaka tillbaka till det gamla systemet där väldigt många människor lever på bidrag och förtidspension. Deras alternativ till det moderatasamlingspartiets jobbpolitik skapar inte jobb.

3. Socialdemokraterna kommer att bilda regering ihop med vänsterpartiet, det leder till att vänsterpartiet får in en del frågor och de har en hel del frågor som inte är bra inom till exempel utbildning.

4. Socialdemokraterna prioriterar inte på ungdomar och det är ett stort misstag som de borde rätta till innan valet.

Av Torbjörn S. Brandhill - 24 mars 2010 18:25





(LIte information om vad vissa partier tycker etcetera)


LIberalismen måste gå före tagande av staten. Den personliga integriteten och friheten för människan måste gå före dåliga polisiära idéer som bara leder till ett större agg mot rättssamhället. Många politiker säger att "om man har rent mjöl i påsen har man inget att dölja" men det är ett värdelöst uttryck som kommer från de gamla borgarna. Det handlar om att politiker tycker att personlig integritet är viktig men vi kan gärna inkräkta på andras integritet. Fri kunkurrens förhåller jag  med om för att jag tycker att det är rätt att man ska få gå med vinns som företagsägare men det får absolut inte inkräkta på arbetsförhållanderna på en arbetsplats.

Jämställdhet är en punkt som jag tycker de flesta partier i riksdagen har misslyckat på genom att det finns inga politiska reformer som systematiskt gör sverige mer jämställt. Jag tycker att vi borde även eliminera frågan "Ska rika barn få bättre sjukvård än fattiga?" för jag kan inte i hela mitt liv förstå denna debatt. Den leder inte till något vettigt alls. Mer politik snart plus klipp med olika debatter.


Av Torbjörn S. Brandhill - 23 mars 2010 22:14

 Det finns en hel del saker som man kan börja med när det gäller politik men jag tänkte börja med att ta ett musikklipp.  


http://www.youtube.com/watch?v=I26ABtSr0_o  Denna låt tycker jag är fantastisk genom att hennes röst är bra, hon är snygg och texten är helt okej. Bakgrundstoryn till denna låt vet jag ej om den stämmer (hoppas jag i alla fall inte) La camilla var en kvinnlig artist som var med i gruppen Army of Lovers.


Musik brinner jag väldigt mycket för på grund utav att jag spelar piano och försöker att skriva egna låtar. Sjunger gör jag också men min begåvning råder det delade meningar om...

"Låt inte livet rinna ur händerna, en liten bit i taget och du kommer riktigt långt." 

Melodifestivalen såg jag på i lördags och jag kan med lätthet säga att det kommer gå värdelöst i eurovision song contest men mer om det lite senare... 

Tidigare månad - Senare månad

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se