Farbror Blå * Brandhill

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2012

Du kan också rädda liv

Av Torbjörn S. Brandhill - 21 oktober 2012 19:10

Väldigt många väljer att inte bära reflexer. Många tänker nu: ”Ska han gnälla om att folk ska bära reflexer?”. Svaret är: - Nej, jag tänker inte tjata om att folk ska ha reflexer utan bara nämna några intressanta och roliga saker om reflexer.  Ett presenttips vill jag ändå ge: Ge reflexer som present till någon. Det finns de som tar en sådan present som en förolämpning, som en form av antydan att man inte tar det försiktigt när man vistas ute i trafiken. Mitt råd är: Uppfatta det inte som en förolämpning utan som en uppmaning om att han/hon inte vill att det ska hända dig något. När inser folk att reflexer verkligen gör skillnad? Ja, de flesta brukar ändra uppfattning när de har tagit sitt körkort och är ute en kväll och kör. Plötsligt kommer en mötande gångare som föraren upptäcker först när den mötande står bara några tiotalsmeter snett framför bilen. Personen springer fort åt sidan, kastar sig, du får en chock och muttrar surt inne bilen om varför folk inte bär reflexer. Flera kan skriva under på att folk borde ha reflexer, men det brukar oftast stanna vid ett ”borde”. Hur stor skillnad gör en reflex då? En riktig körteoribitare... Det finns självklart en massa statistik, men bara det faktum att inställningen ändras när man får körkort besvarar frågan utan att använda statistik. Det blir tryggare samt behagligare för alla som vistas ute i trafiken.


Jag måste bara nämna en rolig diskussion som jag hörde för flera år sedan. Det var en lärare och en elev som diskuterade om man skulle ha reflex eller inte. Läraren blev smått förbannad på eleven, eftersom eleven hade sin egen tes om säkerhet i trafiken. Kan tyckas något fyndig tes, men relativt meningslös i en ha eller inte ha reflex diskussion. (Diskussionen var inte inne ett klassrum, utan i korridoren utanför vårt klassrum)


Läraren: "Hur kan du vara så ansvarslös och egoistisk? Du bryr dig bara om dig själv! Tänk på alla andra som får ett gigantiskt straff bara på grund av din dumhet! Ha reflex på morgonen. Jag kan köpa dig en reflex om det är så…"


Eleven: ”Nej, det tänker jag inte ha. Reflexer spelar fan ingen roll i trafiken! Gångare rör sig inte på vägen! Om vi byggde trottoarer överallt så skulle det inte ske några olyckor.” – Jag vet inte om personen i fråga kommer ihåg att han/hon sa det här.


Läraren: ”Hur skulle det gå till?”


Eleven: ”Vi kan ha diken där det inte går att ha trottoarer…” När han/hon sa detta gick jag därifrån med ett stort smile och ett gapskratt kröp fram när jag var utom synhåll för dem. Läraren borde ha påpekat dock att reflexer gör att vi syns när vi vistas ute i trafiken och att olyckor sker när vi korsar vägen. Hade varit intressant att fortsätta lyssna på diskussionen. Vad underbart det är att ha ett sådant här minne. (I dubbelbemärkelse) – Hälsningar Farbror Blå

 
 
Ingen bild

Befälbil 3530

26 oktober 2012 20:37

Ja när dom ligger på hospitalet med diverse frakturer så får man hoppas den ultimata uppfinningen reflexer kanske inte var helt fel.Men tyvärr så tänker dom flesta,det händer inte mig. Till den dagen det händer.men det är så dags.Skruva tillbaka tiden innan det hände går inte att uppfylla.

Torbjörn S. Brandhill

26 oktober 2012 23:20

Kan inte mer än "bara" hålla med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Torbjörn S. Brandhill - 3 december 2023 12:20

Sveriges Frivilligcentraler har nu en ny hemsida: https://www.sveriges-frivilligcentraler.se/ Vi har fått fantastiskt hjälp av Paulina Jaroszewicz med hemsidan. ? ...

Av Torbjörn S. Brandhill - 15 mars 2023 22:28

Sveriges Frivilligcentraler är en medlemsförening för de kommuner, församlingar och föreningar som erbjuder volontärer som hjälp och stöd i civilsamhället. Vanligt är att detta arbete organiseras under t.ex. en socialförvaltning och vi ber er vbf den...

Av Torbjörn S. Brandhill - 28 augusti 2022 21:49

Vad tycker riksdagens partier om Frivilligcentraler? Här kan ni gå in och läsa vad riksdagens partier vill göra för frivilligt socialt arbete, hur de ställer sig till statligt stöd för Frivilligcentraler och hur de ställer sig till att en kartläggnin...

Av Torbjörn S. Brandhill - 22 juni 2022 22:25


      Hade med en insändare i STT (Svenljunga, Tranemo-tidning) om Frivilligcentraler. Det borde växa fram nya Frivilligcentraler runt om i Sverige.    - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill    ...

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 april 2022 22:32

Ja, det var verkligen oväntat när Sabuni kastade in handduken i fredags. Det ska bli intressant att få höra om vad som egentlingen hände. Vad tänker jag om detta? Det är tråkigt då jag hoppades på och trodde på Sabuni. Hon har försökt men har konstan...

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se