Farbror Blå * Brandhill

Alla inlägg under januari 2015

Av Torbjörn S. Brandhill - 13 januari 2015 13:35

Det nya boendet verkar bra och igår förnyade jag mitt medlemskap i Liberala ungdomsförbundet och folkpartiet. Jag är fortfarande upprörd över de beslut som har tagits, men det ett mellanår i år. Man kan vara medlem under 2015 och fundera för att sen i sin tur se hur partiet ändrar sig under året. Hur kommer partiet att utveckla sig? Vill jag vara med under den utvecklingen? Om man går ur partiet måste man fundera på om man ska gå med i ett annat eller om man vara en blåslampa. Det är inte lätt att veta, men viktigt att tänka på.


2015 kommer vara så olikt 2014 att det nästan är fånigt. För de som är normalintresserade av politik är 2015 ett otroligt tråkigt år, men för en djup intresserad är det mycket intressant. Det år som är tråkigast för en som är intresserade är mellanvalsperioden. (2016-2017) Det är en mycket luddig tid som är kantad av att folk vill forma ett bra lag inför valet, men samtidigt skydda sin egen position. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Av Torbjörn S. Brandhill - 12 januari 2015 18:26

Alexander Bard igen på min blogg. Det var ett tag sedan och det här en bra genomgång av the futurica triology. Jag har haft en föreläsning om det i Sverige och på torsdag ska jag hålla en föreläsning om just detta inför tyska elever på engelska. Det ska bli så kul. Ja, det ska bli intressant. När jag höll föreläsningen i Sverige blev jag överraskad över vilken bra förståelse som eleverna hade. Det låter som jag pratar om riktigit unga personer, när det egentligen handlar om mina dåvarande klasskamrater. Tyvärr är det på det sättet dock att vi unga har en god förståelse för internet fungerar, eftersom vi lever våra på nätet hela tiden. Det som jag gjorde var inte att förklara hur det fungerar på internet utan jag bara satte ord på den vardag som de/vi lever. Nätokrater och konsumtariat är allvarliga saker för en ung person. - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 



- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill 

Av Torbjörn S. Brandhill - 11 januari 2015 23:38

Farbror Blå är tillbaka i Bremen och säger även vad han tycker om decemberöverenskommelsen igen. Vad som kommer att hända politiskt för Farbror Blå inom folkpartier är mycket oklart. Vlogg 3 på den här kanalen. - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå"


#Youtubers #vlogger #FarbrorBlå #Folkpartiet 


Av Torbjörn S. Brandhill - 11 januari 2015 21:29

Als und wie är två ord som är ganska svåra att få till på tyska. Det händer gärna att man använder bara det ena ordet hela tiden för att göra det lätt för sig. Då kan det blir lite märkliga situationer däremot. Här är två videor som beskriver skillnaden på tyska. De är helt okej. Just nu, packar jag väskan för övrigt då jag ska få mitt "riktiga" boende imorgon. Den här veckan har jag bott på hostel, eftersom det har varit problem med att få något nytt boende i Bremen. Tippningsmässigt har det varit en bra helg utan att vara fantastiskt. Stryktipset och Europatipset gick inte vägen för mig men två matcher gick vägen under den här veckan så totalt är det plus. Vi får se hur det går under nästa helg. - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå 



Av Torbjörn S. Brandhill - 10 januari 2015 14:38

Igår var jag ute men det blev inte Paulaner av en liten märklig osak. Vi båda gick dit men hittade inte varandra där. På något sätt måste jag ha lämnat när hon kom eller något liknande. Men det löste sig och vi åkte in till centrum och åt m.m istället. Nästa gång blir det Paulaner dock. Idag är jag lite seg med andra ord och jag ska snart gå till lidl och handla godis. Det behövs då jag ska titta på fotboll och följa mitt styrktips under dagen. Kan det bli en vinst? Blir det några skrällar?


Billig kväll det blir när man går ut i Tyskland btw. Jag var ute och det kostade totalt 26 €. Det är nästan ingenting för en hel kväll och då var det egentligen ett dyrt ställe med tyska ögon sett. 


Jag borde göra en video idag också, om jag orkar det dock. Får se om det blir av. Oavsett blir det en video under den här helgen. Idag eller imorgon.


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 


        

Av Torbjörn S. Brandhill - 9 januari 2015 16:40

Ikväll ska jag äta pizza här i Bremen och jämföra med svenska- och italienska pizzor. Italienska pizzor är fantastiskt goda, men svenska kebabpizzor är också riktigt goda. Tyska pizzor har jag inte någon aning om direkt. Jag har bara ätit pizza en gång här i Bremen. Efter att vi har ätit pizza ska jag och en till min favoritrestaurang här i Bremen. (Paulaner)

 

Bremen - Sverige 1-0

 

Jag vann förresten 550 kronor när jag satsade 50 kronor på Barcelona - Elche 5-0. Det är en bra start på tippningsåret 2015 med andra ord. En billig kväll ikväll för mig blir det med andra ord och vi får se om det kan bli ännu en vinst ikväll. Jag har tippat styrktipset idag bland annat. Ha en mysig och trevlig fredag. Det kommer jag att ha. Imorgon är det plugg och en ny video som står på mitt schema. Hörs mer då. 

 

 

- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Av Torbjörn S. Brandhill - 8 januari 2015 16:26

Man brukar säga att man inte ska träffa sina idoler. Varför säger man så egentligen? Det kan naturligtvis vara för att personen blir inte längre den där idolen som jag enbart har i mitt eget huvud. Personen blir mänsklig på ett helt annat sätt. Det kan jag känns igen även om jag inte har träffat mina idoler. Jag har aldrig haft någon idol som alla töntiga tonårstjejer har där de står och skriker åt någon i kör. De tycker egentligen bara precis som alla andra men personen talar självklart bara till dig. Det är dig han/hon menar inte den breda massan som gör att personen tjänar sina pengar. Tonårstjejers beteende är löjlig och så onaturlig. Jag skulle aldrig kunna bli intresserad av en personen som beter sig på det sättet. 


Förlåt mig, jag kom lite ifrån ämnet men jag ville bara få det sagt. Idoler var det som gällde. Idolen blir mänsklig när ni träffas och han/hon kanske till och med behandlar dig som om du skulle vara en jämlik. Det skrämmer dig, eftersom det ska inte en idol göra. Men varför är det intressant att träffa en person som du enbart kommer att få kallprata med? Jag vet inte. Det finns en del politiska kändisar som jag har pratat med om lite mer tyngre och djupare ämnen. Politiker är däremot inte personer som är idoler för mig. Man blir inte rockstjärna hos politiska intresserad utan mer: "Det där var en riktigt bra debatt", det där var en riktigt bra insändare eller debattartikel. 


Det räcker att jag går till mig själv för den delen. Jag har aldrig varit med om att någon behandlar mig som om jag vore någon kändis. Sverige är ett land där man inte har den approachen, men det är inte det som är den riktiga orsaken. I den politiska världen blir man inte känd för att vara känd utan något som man har gjort kan bli känt. Det som har gjorts ska troligtvis kunna stå på egna ben och du ska kunna frigöra dig som person från politiken och samtidigt vara politiker. 


Naturligtvis är det skillnad när man pratar om Youtube-videor eller liknande. Min Beatrice Ask-video went ganska viral för att vara ett politiskt videoklipp och resultatet var lite kändisaktigt. Jag fick kommentarer från folk i skolan och en del andra men överlag var det folk som jag på ett eller annat sätt kände. Det var inte ett exempel på kändisskap dock utan mer ett exempel på att videon hade nått ut och att det som jag försökte med då fungerade. Idag är videon ett dokument som är intressant men på nätet  handlar det alltid om att förändra och att komma med nya intressanta saker. 


Nej, jag vet. Jag har inte svarat på om man ska träffa sina idoler eller om man får känna idolglansen i Sverige. Det är inte det som är det viktigaste. Sverige är ett land där du själv kan avgöra stora delar av din uppmärksamhet och det är sällan som folk kommer fram spontant, oavsett hur stor du är. Jag vet, jag har varit i almedalen och sett hur det går till på nära håll. Det kan vara trevligt när folk kommer fram men det händer sällan, till och med för de allra mest kända i almedalen. 


- Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 

Av Torbjörn S. Brandhill - 8 januari 2015 13:27

Torsdagar är inga dagar som jag tycker om. Föreläsningar hela dagen och jag är inte hemma förrän klockan tio. När jag är på väg hem är det bara att äta något som gäller direkt, då man knappt hinner äta något under dagen, eftersom man kastas mellan olika föreläsningar. Hur kan man ha tyska i tre timmar? Jo, jag vet att jag borde ha med en macka eller något liknande men nu har jag inte tänkt på det.Eller jo det har jag ju visst för annars hade jag inte skrivit det...


Eehh, Hursomhelst, imorgon är det Paulaner restaurangen som gäller och det ska bli riktigt utsökt och trevligt. Bremen - Sverige 1-0 efter årsskiftet imorgon då ;) Får se om det kan bli en liten tippningsvinst ikväll också. Det vore trevligt. Matchen börjar inte förrän klockan 22:00 så jag kan mycket väl se den. Kanske ska passa på att göra en vloggvideo nu ikväll? Varför inte? Får se hur jag känner mig då. - Hälsningar Torbjörn S. Brandhill "Farbror Blå" 


 

Fråga mig

100 besvarade frågor

Omröstning

Vet du vad en frivilligcentral är?
 Ja
 Nej

Bidra till bloggen

Alla bidrag är välkomna. Bloggen lyfter civilsamhället och frivilligt socialt arbete mer och andra politiska frågor. Alla pengar går till att bygga upp bloggen och annat för att lyfta politiska frågor. Det kan gälla Ulricehamns kommun eller riksfrågor. 

 

Swisha till: 070-2870484

Det här är jag

     

Get to know be better-video på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AdMJjhuhHDQ&list=UUswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag gör videor på svenska, engelska och tyska. I mina videor på svenska heter jag "Farbror Blå" och i de på engelska samt tyska heter jag "Brandhill". Alla mina videor på tyska har undertexter på svenska så om du inte kan tyska är det inte något problem. Här är min youtube-kanal: 

https://www.youtube.com/channel/UCswujfiyq_atByqT7QIqTEA

 

Jag är 26 år och politiskt aktiv i Liberalerna, har en populär blogg samt youtube-kanal med över 400 000 views, spelar piano, sjunger m.m.

 

Har varit distriktsordförande för LUF Kalmar och suttit som ersättare i en del lokala styrelser i Liberalerna tidigare Folkpartiet Liberalerna. 

 

Är intresserad av livet och allt som har med livet att göra. Poesi har alltid varit en stor del av mitt liv och på poeter.se delar jag med mig av mina dikter. Jag har pluggat internationella samhällsstudier på Linnéuniversitetet i Kalmar och har därmed läst idéhistoria, statsvetenskap, internationella samhällsstudier m.m. Jag var erasmusstudent i Bremen/Tyskland. I Tyskland pluggade jag statsvetenskap, engelska och tyska. (Terminen i Tyskland var under förra hösten)  Är hemma i Sverige nu och har en fil.kand. i statsvetenskap. Idag pluggar jag offentlig förvaltning, ledning och styrning på Göteborgs Universitet. 

 

Har du frågor, tankar eller något liknande till mig är det välkommet med kommentarer samt förslag om vilka typer av videor som jag ska göra m.m.

 

Politik: Talesperson för en realistisk och genomtänkt syn på politik. Jag älskar att diskutera och försöker göra mig involverad i politiken genom att diskutera frågor via flera olika synvinklar. Jag brinner för de mänskliga rättigheterna.  

 

Här är ett klipp från min tv-debut. Det var under valrörelsen i februari-månad 2014. (Om jag minns rätt)   

https://www.youtube.com/watch?v=Kn7dAJEdAnE 

 

Här är jag med i radion: 

P4 Kalmar - Debatt om vilka frågor som är de viktigaste ungdomsfrågorna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5889187 

 

I P3 om hot som jag fått som politiker och ordförande i LUF Kalmar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspxprogramid=1646&artikel=5853654

Sök i bloggen

Translate my blog

Besökare

Kategorier

Tidigare år

Arkiv

Ranka blogg

bloggtopplista free counters
Free counters Affärsverksamhet bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se Twingly BlogRank PageRank bloggar Blogglista.se Kvalitetskatalog.se